Rantala-Yhtiöiden alla on nippu yrityksiä, jotka tarjoavat muun muassa nosto- ja kuljetustoimintaa, konekauppaa sekä soraliiketoimintaa.

Erikoiskuljetusyritys syttyy haasteista

www.rantalayhtiot.fi

 

Rantala-Yhtiöt suorittaa monenlaisia kuljetus- ja nostotöitä, mutta tärkeimmäksi osa-alueeksi on profiloitunut erikoiskuljettaminen. Kuljetustoiminta aloitettiin jo 50-luvulla, ja nyt toimintaa viedään eteenpäin jo kolmannessa polvessa.

– Teemme sitä, mitä toiset eivät tee; sytymme vaativista tehtävistä ja haasteista. Entisen Turun ja Porin läänin alue on parasta seutua kuljettaa, sillä infra on rakennettu niin, ettei ole matalia siltoja tai muuta, joka hankaloittaisi työskentelyä. Kuljetuksissa melkeinpä vain taivas on rajana painon ja koon suhteen; suurin kappale mitä on viety, on ollut 27 kertaa 20 metriä, painoa yli 200 tonnia, yhtiön johtaja Heikki Rantala muistelee.

Rantala on valmistunut kuljetusinsinööriksi 1998, eikä opinnoista ole varmaankaan vaativalla alalla ollut haittaa. Erikoiskuljetuksista yrittäjä kertoo, että vaikka kaikkea pystytäänkin nykyään tekemään, on mietittävä, kyetäänkö se tekemään järkevään hintaan. Etenkin rakennusalalla on puntaroitava, tehdäänkö suurelementit valmiiksi hallissa isoiksi kokonaisuuksiksi, vai olisiko järkevämpää tehdä normaalikokoa ja kuljettaa vakiokalustolla.

Toisiaan tukevia toimialoja

Rantala-Yhtiöiden alla on nippu yrityksiä, jotka tarjoavat muun muassa nosto- ja kuljetustoimintaa, konekauppaa sekä soraliiketoimintaa. Maanrakennustöitä ei tehdä, koska yritys ei halua kaivaa maata asiakkaidensa anturoiden alta. Työkenttänä on Suomen ja Pohjoismaiden lisäksi Baltia, ja toimipisteet sijaitsevat Länsi-Suomen alueella. Pääpaikka on Laitilassa. Nykyiset toimialat tukevat ja palvelevat toinen toisiaan, mutta lisärönsyjä liiketoimintaan ei ole tällä hetkellä näkyvissä. Yritys haluaa keskittyä ydintoimintoihinsa.

– Hyvää työtä tekemällä saa aina lisää työtä. Erikoiskuljettaminen on tällä hetkellä mediaseksikästä ja herättäähän se aina huomiota, kun tien päällä ollaan vilkkuvat majakat katolla. Toisaalta se herättää toisinaan myös muissa tienkäyttäjissä raivoa, kun matelemme tientukkona, Rantala nauraa.

Kaikista ei voi tulla erikoiskuljettajia

Yrittäjän puheissa toistuu useamman kerran sana ammattiylpeys. Oikeanlaista itsevarmuutta ja rohkeutta tarvitaan alalla, jossa operoidaan tien päällä kiperimmillään millimetrien tarkkuudella. Jatkuva skarppina oleminen kuormittaa kuljettajaa eri tavalla kuin tavallisissa kuljetuksissa.

– Olemme ammattiylpeitä ihmisiä. Ammattitaito on monen osan summa, joka vaatii omanlaistaan silmää. Ammattiylpeys potkii erikoiskuljettajaa eteenpäin ja alalla tarvitaan monia ominaisuuksia; hyvää kielitaitoa, kykyä työskennellä yhdessä toisten kanssa sekä luovaa ongelmanratkaisutaitoa. Tähän hommaan kasvetaan. Nykyään täsmällisyys, palvelualttius ja luotettavuus ovat yhä tärkeämpiä, pelkkä hinta ei enää ratkaise.

– Henkilökunta on aivan mahtavaa, siihen voi luottaa täysin ja se on suuri voimavara. Meillä on töissä loistotyypit, ja hyvä yhteishenki, joka on tosi tärkeää. Ilman äijiä minä ja yritys emme olisi tässä, Rantala toteaa lopuksi.