rautia_solidhouse_300_CMYK

Ihmisen kokoinen rautakauppa

Moni asia on muuttunut rautakauppa-alalla viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Lisääntyvien tuoteryhmien ja digitalisoitumisen keskellä tärkeintä on kuitenkin yhä edelleen palvelu. 

Porilainen Laxkari Oy on ollut osa Rautia-ketjua jo 32 vuoden ajan. Pitkän uransa aikana rautakauppa on kasvanut kaiken kattavaksi rakentamisen tavarataloksi, josta sekä kuluttajat että ammattiasiakkaat löytävät tarvitsemansa tuotteet aina sokkelista viimeiseen listanpätkään saakka.

Alan muutos

Kun kauppias Kari Kleemola aikanaan perusti Laxkari Oy:n, opetteli myös ala vielä toimintaansa. – Niihin aikoihin alettiin esimerkiksi kiinnittää huomiota tavaroiden esillepanoon. Matkan varrella tuoteryhmiä on tullut paljon lisää, puutavara ehkä kaikkein isoimpana, Kleemola kertoo.

Tänä päivänä rautakauppaa leimaakin jo paljouden tarjonta. Siinä missä 1980-luvulla hyvin toimivasta kaupasta löytyi 2500–3000 artikkelia, on nykyään olemassa valtavia rakentamisen tavarataloja, joissa myyntiartikkeleita on jopa toistasataa tuhatta. – Meillä on paljon ammattiasiakkaita, jotka toivovat kaupan pysyvän ihmisen kokoisena, joten olemme pitäneet aktiivisia rivejä noin 20 000. Sen lisäksi välitämme lähes 30 000 artikkelia, Kleemola kertoo.

32 vuoden aikana on ehtinyt tapahtua paljon, mutta ei rautakauppa elä pysähtyneessä tilassa vielä tänäkään päivänä. – Muutos on nopeaa eikä pitkäjänteisiä suunnitelmia voi tehdä. Esimerkiksi digitalisoituminen tuo omat haasteensa ja vasta tulevaisuus osoittaa, mikä kaupan rooli tulee olemaan minkäkin tuotteen osalta. Olemme kuitenkin tottuneet olemaan notkeita ja sitä olemme myös jatkossa, Kleemola summaa.

Palvelu ennen kaikkea

Laxkari Oy on ollut aina lähellä asiakaspintaansa ja tuntee siksi heidän tarpeensa. Niin tuotevalikoima, aukioloajat kuin palvelukin rakennetaan sen mukaan, mitä asiakkaat toivovat.

Koska kädentaidot eivät ole enää samaa luokkaa kuin ennen, hakevat asiakkaat rautakaupasta tuotteiden ohella myös neuvoja. Sitä varten tarvitaan ammattitaitoinen henkilökunta, joka pysyy ajan tasalla myös rakentamisen säädöksistä ja niissä tapahtuvista muutoksista. – Rautakauppa on usein ensimmäinen paikka, josta tullaan kysymään apua. Emme me tietenkään mikään loputon tietopankki ole, mutta matka on kouluttanut ja osaamme ainakin ohjata asiakkaan seuraavaan paikkaan, josta kysyä tarkemmin. Ja koska tunnemme sekä asiakkaat että asentajat, pystymme saattamaan myös heitä sopivasti yhteen kun tarve niin vaatii, Kleemola kertoo.

Toimivan palvelun ansiosta Laxkari Oy on päässyt nauttimaan vankasta asiakasuskollisuudesta, ja sama talo onkin ehtinyt palvella sekä isää että poikaa. – Esimerkiksi omakotitalon rakentaminen on monelle yksi elämän suurimmista hankkeista. Kun asiakas tällaisen ison projektin jälkeen palaa kauppaan, kertoo se siitä, että hommat ovat onnistuneet myös meidän osaltamme. Se lämmittää mieltä ja on yrittämisen suola, Kleemola toteaa.