kiinteistöpiste_vuori_solid_house

Isännöinnin monet haasteet

Isännöitsijä on tärkeä toimija taloyhtiössä, mutta yksin ei hänkään pärjää. Turkulainen isännöintiyritys patistaakin asukkaita aktiivisempaan osallistumiseen taloyhtiön päätöksenteossa.

Turussa vaikuttava Kiinteistöpiste Vuori Oy on todellinen isännöintialan konkariyritys, jonka toiminta on alkanut jo vuonna 1989. Myös monet yrityksen työntekijöistä ovat olleen mukana lähestulkoon yhtä kauan. Vuosien varrella Kiinteistöpiste Vuori on saavuttanut maineen luotettavana ja hommansa hoitavana kumppanina, ilman sen suurempia markkinointikampanjoitakaan.

Kiinteistöpiste Vuoren asiakaskunta koostuu pääosin Turun keskustan asuinkiinteistöistä, joiden isännöintiin yritys paneutuu aina kokonaisvaltaisesti. – Emme ole lähteneet pilkkomaan palveluitamme, vaan korostamme sitä, että sopimukset luotaisiin aina saman sabluunan mukaisesti. On sekä meille että taloyhtiöille helpompaa, kun jokainen sopimus kattaa kokonaisvaltaisesti tietyt asiat, pohdiskelee isännöitsijä Tommy Dahlberg.

Aktiivista yhteistyötä kaivataan

Yllättävää kyllä, mutta tänä päivänä jopa monelle taloyhtiön hallituksen jäsenelle saattaa olla hieman epäselvää, mikä isännöitsijän rooli on ja mitä hän työssään todella tekee. Lehtien palstoilla kirjoitellaan myös siitä, kuinka isännöitsijä tekee kalliita päätöksiä, joiden laskun hallitus sitten joutuu maksamaan. Todellisuudessa tilanne ei ehkä ole ihan näin mustavalkoinen: – Pelkästään isännöintivetoinen yhtiö ei toimi koskaan, vaan tarvitaan myös vahva hallitus, joka viime kädessä tekee päätökset. Isännöitsijän tehtävä on ennemminkin toimia konsultoijana, muistuttaa Dahlberg. Hyvän isännöitsijän toimenkuvaan kuuluu kyllä osallistua hallituksen kokouksiin, sillä oman kokemuksensa ja lain tuntemuksensa turvin hän voi ohjeistaa taloyhtiön ohi pahimpien karikoiden, jonne epähuomiossa muutoin olisi vaarana ajautua.

Kaiken perustana onkin siis aina toimiva yhteistyö ja vuoropuhelu isännöitsijän ja taloyhtiön välillä. Kiinteistöpiste Vuori Oy:ssä toivotaan myös, että asukkaat rohkenisivat ottaa enemmän osaa oman taloyhtiönsä päätöksentekoon: – Välillä tuntuu, että vain ani harva uskaltaa enää lähteä hallitukseen. Vastuuta on kuitenkin turha pelätä, sillä kun toimitaan rehellisesti ja lain mukaisesti, tapahtuu vakavia virheitä todellisuudessa hyvin harvoin, Dahlberg toteaa.

”Kaiken perustana onkin siis aina toimiva yhteistyö ja vuoropuhelu isännöitsijän ja taloyhtiön välillä.”

Isännöitsijäkin toivoo palautetta

Taloyhtiön ja isännöintiliikkeen toimintaan voi vaikuttaa yksinkertaisella tavalla myös hallituksen ulkopuolella – palautteen muodossa nimitäin. Kiinteistöpiste Vuoressa ollaan kiitollisia kaikesta annetusta palautteesta, niin positiivisesta kuin negatiivisestakin. – Olemme asiakaspalvelualalla, joten ei siitä pidä loukkaantua, vaikka jollain olisi toiminnastamme myös negatiivista sanottavaa. Ilman rakentavaa palautetta voi olla vaikea huomata omia virheitään, saati sitten korjata niitä, muistuttaa Dahlberg. Palaute kannattaa antaa aina myös suoraan asianosaiselle, eikä lähteä ruotimaan mahdollisia ongelmakohtia julkiseen keskusteluun. Eikä palautteen tarvitse olla aina negatiivista, vaan isännöitsijälle voi kertoa myös sen, jos joku asia toimii erityisen hyvin. – Nyt olemme tottuneet siihen, että jos kukaan ei valita, niin silloin kaikki menee luultavasti aika hyvin, Dahlberg naurahtaa.

Ala elää murroskautta

Kuten monilla muillakin aloilla, kuormittavat muuttuvat säädökset ja tarkentuneet ohjeistukset aina vain enemmän myös isännöitsijän työpäivää. – Valvonta ja tarkkuus esimerkiksi korjausrakentamisessa on tietysti hyvästä, mutta samaan aikaan se aiheuttaa myös paljon hallinnollista työtä, Dahlberg toteaa.

Tämän lisäksi isännöintialalla puhaltavat myös toisenlaiset muutoksen tuulet, kun ammatissa pitkään toiminut sukupolvi alkaa lähestyä hiljalleen eläkeikää. Heidän tilalleen tarvittaisiinkin nyt kipeästi uusia ammattilaisia. Eläköityminen on ajankohtainen kysymys myös Kiinteistöpiste Vuoressa ja vaikka toiminta jatkuu varmasti myös tulevaisuudessa, voi henkilöstön kokoonpano hieman muuttua. – Asiakkaaseen tai hänen saamaansa palveluun tämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään, sillä mahdolliset muutokset ovat puhtaasti yrityksen sisäisiä, vakuuttaa Dahlberg.