luonnonkivi_palin_kuvapankki_solid_house_300_CMYK

Kivialan konkariyritys panostaa palveluun

Tutustu yritykseen: www.lkp.fi

Suomen suurimpiin kuuluva kivialan yritys toimittaa asiakkailleen sekä tuotteita että tietoutta ja erottuu kilpailijoistaan joustavalla palvelulla. 

Luonnonkivi Palin Oy on parinkymmenen toimintavuotensa aikana kasvanut nopeasti Suomen suurimmaksi tuontikiven toimittajaksi. Vuodesta 2007 lähtien firman johdossa on ollut pitkän yrittäjätaustan omaava Ari Hannula, jonka Luonnonkivi Palin Oy:n perustaja Antti Palin aikoinaan perehdytti kiven saloihin. – Tärkeintä kaikessa myyntityössä on tuntea markkinoimansa tuote, Hannula toteaa. – Yrityksemme ideologia on lyhykäisyydessään se, että toimitamme hinnaltaan kilpailukykyisen kiven oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, hän jatkaa.

Ulkoa sisälle

Alkujaan Luonnonkivi Palin Oy toimitti kiveä ainoastaan infrarakentamiseen, mutta viimeisen kahden vuoden aikana yritys on alkanut suunnata tuotteitaan yhä enemmän myös sisätiloihin. Käytännössä tämä tarkoittaa erilaisia verhous-, lattia- ja julkisivukiviä. – Ammattitaito yhtiömme sisällä on kasvanut siinä määrin, että voimme tarjota laatua ja toimitusvarmuutta nyt myös sisätiloihin, Hannula kertoo. – Toki karkealla kadunrakennuskivelläkin on omat standardinsa, mutta kun mennään sisälle, on esimerkiksi kiven syiden mentävä kohdilleen paljon tarkemmin, toimitusjohtaja kertoo.

Sisärakentamiseen tarkoitettuja tuotteita on jo toimitettu mm. Länsimetron Urheilupuiston metroasemalle sekä muutami9n muihinkin kohteisiin Suomessa ja ulkomailla.

Myös kiven työstö onnistuu

Joustavan ja kevyen organisaationsa ansiosta Luonnonkivi Palin Oy pystyy tarjoamaan varteenotettavan vastuksen jopa alan isoille maailmanlaajuisille yhtiöille. Asiakkaiden kokonaisvaltaisessa palvelussa auttaa esimerkiksi hiljattain rakennettu uusi halli, josta löytyy kaikki kiven työstöön tarvittava laitteisto. – Kunnat ja kaupungit ostavat suunnittelupalveluita yhä enemmän ulkopuolisilta tahoilta, mutta koska tiedonsiirto ei näissä tilanteissa pelaa aina riittävän hyvin, voi vastaan tulla monenlaisia yllätyksiä. Voi olla, ettei suunnittelutoimisto ole esimerkiksi osannut ottaa huomioon rakennusalueella kulkevia sähkökaapeleita tai putkia, eikä tilattu tuote siksi käykään kohteeseen. Silloin me olemme käytännössä ainoa yhtiö, joka pystyy helposti reagoimaan sattuneisiin virheisiin ja työstämään kivet hyvinkin lyhyellä aikavälillä sellaisiksi, mitä kohteessa tarvitaan, Hannula kertoo.

Kivitietoa välittämässä

Luonnonkivi Palin Oy:n toinen ehdoton kilpailuetu liittyy siihen, että pelkän tuotteen sijaan yritys pyrkii tarjoamaan asiakkailleen myös tietoa. – Kivi on materiaali, joka kääntyy ja pyörii todella helposti tietokoneella, mutta on tuotantoon mentyään yksi maailman kovimmista raaka-aineista työstää, Hannula toteaa. – Kivialan tietäjiä on markkinoilla koko ajan vähemmän. Tärkein työmme onkin välittää asiakkaille tietoutta ja auttaa heitä oikeiden ratkaisuiden tekemisessä, toimitusjohtaja jatkaa.

Etenkin isojen projektien tarjouksia käsiteltäessä Luonnonkivi Palin Oy pyrkii tutustumaan huolellisesti kohteen suunnitelmiin ja arvioimaan, onko idea ylipäätään mahdollista toteuttaa tai onko siinä ehkä jotain, joka ei ole taloudellisesti järkevää. – Kerromme asiakkaalle havainnoistamme ja osoitamme hänelle vaihtoehtoja oman kokemuksemme turvin, Hannula kertoo.

Suomessa ja ulkomailla

Luonnonkivi Palin Oy hankkii kivimateriaalinsa Suomen lisäksi Kiinasta, Intiasta ja Portugalista. Loimaalta käsin vaikuttava yritys toimittaa tuotteitaan ympäri maan, mutta varastojen ja alihankkijoiden pääpaino on silti rakentamisen puolesta hektisemmässä Etelä-Suomessa. Vaikka kotimaa onkin yrityksen päämarkkina-aluetta, on myös viennin osuus ollut aina merkittävä. – Kiviämme viedään paljon Eurooppaan, ja talouspakotteista huolimatta myös Venäjällä on herännyt melkoinen kiinnostus tuotteitamme kohtaan, Hannula kertoo. Ulkomaan viennissä kannattavampia ovat erikoisprojektit ja suuremmat hankkeet, joita Luonnonkivi Palin Oy pyrkiikin saamaan tulevaisuudessa yhä enemmän.

Toinen tulevaisuudentavoite liittyy yrityksen sisäisen verkostoitumiseen. – Olisi esimerkiksi hienoa saada Venäjälle ja Kiinaan yksi oma edustaja, joka toimisi kyseisissä maissa suoraan meidän linkkinämme, Hannula kaavailee.