Astora_solid_house_300_CMYK

Laatu ja aikataulut ratkaisevat liikerakentamisessa

Kauppojen saneeraukset ja uudisrakentaminen vaativat vahvaa erikoisosaamista, sillä kohteet sijaitsevat usein keskustassa ja työt hoidetaan kaupan asiakkaiden keskellä.

Astora Rakennus Oy on keskittynyt viimeaikoina vahvasti liikerakentamiseen ja yrityksen merkittävimpiä asiakkaita ovatkin mm. Satakunnan Osuuskauppa, Hesburger ja Tokmanni. Rakennusliikkeen toimialue ulottuu ympäri Satakunnan noin 100 km säteellä Harjavallassa sijaitsevasta päätoimipisteestä. – Paikallisuus on meille tärkeää, sillä toivomme, että raha pysyisi maakunnassa, kertovat osakkaat Juha Hakanpää ja Mika Rajamäki.

Liikerakentaminen vaatii paljon

Kun on kyse liikerakentamisesta, nousevat aikataulut ensiarvoisen tärkeään asemaan. Astora Rakennus Oy:ssä voidaan kuitenkin ylpeinä todeta, että kaikki heidän projektinsa ovat valmistuneet aina ajallaan. – Tarvittaessa olemme valmiita venymään ja tekemään jopa pidempää päivää, kertovat Hakanpää ja Rajamäki.

Toinen avainsana yrityksen toimintaa kuvailtaessa on ehdottomasti laatu: Astora Rakennus tekee juuri sitä mitä asiakas haluaa, ilman kompromisseja. Laadun takaamiseksi yrityksessä suhtaudutaan vakavasti myös rakennusalan säädöksiin: – Olemme tyytyväisiä valtion ratkaisuihin valvonnan suhteen, sillä se antaa rehellisille, kotimaisille toimijoille mahdollisuuden pärjätä kilpailussa, toteavat yrittäjät. Siitä huolimatta kentältä löytyy myös muutamia korjaamisen arvoisia epäkohtia: – Kilpailutus on edelleen ongelma, sillä julkisella sektorilla ei ole käytännössä mahdollisuutta valita urakoitsijaa muuta kuin hinnan perusteella.

Työskentelyä ihmisten ehdoilla

Laatu ja toimintavarmuus syntyvät kuitenkin vain motivoituneen henkilöstön myötävaikutuksella. Astora Rakennus Oy on onnekseen saanut kerättyä kokoon toimivan työporukan aseenaan ennemminkin porkkana kuin keppi.  – Uskomme siihen, että kaikki lähtee liikkeelle yhteishengestä ja keskustelusta, tiukkapipoinen ja vahvasti hierarkkinen yritysjohtaminen ei toimi enää nykyään, pohtivat Hakanpää ja Rajamäki. Miehet pyrkivät mm. kiertämään työmailla viikoittain kyselemässä alaistensa kuulumisia, minkä ansiosta raja-aidat johdon ja työntekijöiden välillä ovat kaatuneet. Astora Rakennuksen toimintaa leimaakin vahva inhimillisyys; kaikkea ei voida eikä halutakaan mitata rahassa, sillä lopulta tärkeää on myös ihmisten hyvinvointi, – niin asiakkaan kuin työntekijänkin.