ledlinja_solidhouse_300_CMYK

Led-valaistus järkevä ratkaisu tilaan kuin tilaan

Led-valaisimet valtaavat markkinoita tasaiseen tahtiin niiden monien hyötyjen ansiosta. LedLinja on osallistunut energiatehokkaaseen kehitykseen tarjoamalla ympäristöystävällisiä led-valaistusratkaisuja yksityisille kuluttajille ja yrityksille. Yrityspuolella LedLinja on erikoistunut led-putkiin ja valonheittimiin, jotka korvaavat perinteiset, sähköä ahmivat loisteputket ja elohopea/halogeenivalaisimet. Mm. Loimaan Hurrikaani ja Bisons kamppailevat urheiluhallissaan LedLinjan valossa. Kuluttajapuolella onkin sitten kaikenlaista tarjolla.

Yksi ledien monista eduista on niiden pitkäikäisyys. – Led-putket kestävät noin viisi kertaa kauemmin kuin perinteiset loisteputket, Reijo Lehto kertoo. Edut eivät suinkaan rajoitu pitkäikäisyyteen, sillä led-valoilla on monta muuta hyvää ominaisuutta. Niistä mainittakoon ensimmäisenä valojen energiatehokkuus. – Hehkulamppu kuluttaa kymmenen kertaa enemmän energiaa kuin vastaava led-valo. Kun liikkeisiin ja myymälöihin vaihdetaan vanhat loisteputket led-putkiin, ne maksavat itsensä tyypillisesti alle kahdessa vuodessa takaisin. Jokaisessa julkisessa tilassa pitäisi olla led-valaistus jo pelkästään säästösyistä, Lehto toteaa. Ari Matikainen puolestaan painottaa led-valojen turvallisuutta. – Vanhemmat loisteputket kuumenevat jopa yli sataan asteeseen ja niistä syntyy eniten tulipaloja. Led-putki valaisee hyvin, mutta ei kuumene läheskään niin paljon kuin loisteputki.

Sanni Seppälä kertoo yrityksen panostavan ennen kaikkea led-valaistuksen tunnettavuuteen. – Kaikki tuntevat varmasti käsitteenä ledteknologian, mutta lukuisista eri vaihtoehdoista ei aina olla yhtä perillä. Monelle esimerkiksi led-putki on vieras käsite, hän kertoo. LedLinja on pikkuhiljaa laajentanut valikoimaansa alan trendien mukaan, joista viimeisin on näppärä led-valonauha. Tuote leikataan sopivan mittaiseksi ja kiinnitetään helposti tarralla valaisemaan kauniisti haluttuun kohtaan.

Ala kehittyy ripeään tahtiin ja vauhdissa on pysyttävä mukana, jos haluaa pitää oman tarjonnan ajan tasalla. Lehdon mukaan se ei ole helppoa, mutta oleellinen osa ammattitaitoa. – Tehtävämme on tietää, mitä asiakkaamme haluavat. Siinä on omat haasteensa, mutta löydämme varmasti jokaiselle sopivan ratkaisun.