turuntalojatiehuolto_solid_house

Nykyaikaista kiinteistönhoitoa

Uudet tuulet puhaltavat myös kiinteistönhoitoalalla. Vaikka kilpailu on kiristynyt ja palvelutarjonta laajentunut, yksi asia ei muutu: töitä riittää vuodenajasta riippumatta.

Muutaman vuoden alalla toiminut Turun talo- ja tiehuolto Oy:ssä tiedetään, kuinka hektisestä alasta on kysymys. Yritys on palveluvalmiudessa vuorokauden ympäri, sillä koskaan ei voi tietää milloin jossakin kohteessa tarvitaan oven avausta tai korjauspalveluita. Turun alueella yritystä työllistää noin 40 kiinteistöä, ja lisäksi yritys huoltaa kolmea eri rataosuutta Liikennevirastolle. Yksi osakkaista, Martti Koivunen ei pistä pahakseen, vaikka työsarkaa onkin paljon. – Mieli pysyy virkeänä, kun on paljon tekeillä, Koivunen naurahtaa.

Aina jotain uutta kehitteillä

Yli 30 vuotta alalla työskennellyt Koivunen haluaa välttää urautumista ja on siksi mukana kaikessa uudessa. Laajan koneiston ja monipuolisesti koulutettujen työntekijöiden ansiosta yritykseltä hoituukin lähes työ kuin työ, ja löytyypä yritykseltä sertifikaatit mm. palokatkojen tekemiseen. Koivunen pitää myös tärkeänä, että huoltomiehiä kierrätetään tasaisin väliajoin. – Meillä huoltomiehet vaihtavat kohdetta kolmen vuoden välein. Jos työskentelee aina samassa kohteessa, vioille tulee sokeaksi, Koivunen toteaa.
Yrityksellä on käytössään myös uusi sähköinen huoltokirja-järjestelmä, johon kirjataan kaikki kiinteistön tapahtumat aina korjauksista autopaikkoihin. Järjestelmän kautta asiakas voi jättää huoltopyynnön, ja näin yritys pystyy heti reagoimaan ilmoitukseen. Autoihin ja koneisiin lisättyjen GPS-paikantimien ansiosta Koivunen pysyy kärryillä siitä, missä miehet menevät ja milloin mitäkin laitetta käytetään. Järjestelmä helpottaa kaikkien osapuolten toimintaa ja turvaa samalla yrityksen selustaa.

Kilpailuttaminen kannattaa

Koivusen mukaan kiinteistönhuoltoyhtiöitä kilpailutetaan tänä päivänä aivan liian vähän. Hänellä onkin selvät terveiset taloyhtiöiden hallituksille: – Olkaa rohkeasti mukana valitsemassa huoltoyhtiötä! Viime kädessä päätöksen tekee aina hallitus, isännöitsijän tehtävänä on vain esitellä eri vaihtoehtoja. Pyytäkää itselleni myös tarjoukset kilpailutuksesta. Koivunen kehottaa myös tarkistamaan mistä kaikesta huoltoyhtiö laskuttaa. Aina palvelunkuvaus ja hinta eivät täsmää, ja asiakas saattaa maksaa turhista palveluista. Huoltoyhtiötä kannattaa vaihtaa myös tasaisin väliajoin. – Vanha sanonta ”vaihtelu virkistää” pätee tässäkin asiassa, Koivunen naurahtaa.