isokuvaeirajattu_300_CMYK

Rohkeutta sisustukseen

Tutustu yritykseen www.loviisanaitta.fi

Ruskossa sijaitseva persoonallinen sisustusmyymälä houkuttaa asiakkaita kauempaakin ja kannustaa heitä sisustamaan ilman ennakkoluuloja ja kyllästymisen pelkoa.

Vuonna 1998 Helena Aho katseli pihapiirissään sijaitsevaa vanhaa navettaa ja pohti, millaista toimintaa sinne voisi keksiä. Syntyi ajatus elämyksellisestä sisustusliikkeestä ja niin alkoi Loviisan Aitan tarina. Sittemmin tilat ovat laajentuneet useaan otteeseen tuotevalikoiman ja asiakaskunnan mukana. Inspiroivasta myymälästä löytyy kaikkea sisustamiseen kankaista tapetteihin, valaisimiin, huonekaluihin ja pienesineisiin. Jo useamman vuoden ajan Loviisan Aitta on tarjonnut asiakkailleen myös ompelupalvelua ja sisustussuunnittelua.

Vuonna 2011 Loviisan Aitta valittiin Suomen parhaaksi myymäläksi, jonka jälkeen se nappasi Chicagossa järjestetyissä sisustusalan kilpailuissa parikin palkintoa.

Kokeilunhalua ja irtiottoja

Yksi Loviisan Aitan päämerkeistä on hollantilainen Rivièra Maison, mutta myymälästä löytyy myös monia muita eurooppalaisia huippumerkkejä. – Olemme pyrkineet tuomaan Suomeen paljon uusia ja erilaisia tuotteita, kertoo Aho. Sesongit vaihtuvatkin myymälässä tiuhaan ja kansainvälisiltä messuilta Aho hakee uutta inspiraatiota monta kertaa vuodessa. – Messuilla käydessä huomaa, että Suomessa tullaan trendeissä usein hieman muuta Eurooppaa jäljessä. Yleensä menee noin vuosi, ennen kuin uudet ideat omaksutaan ja kotiutetaan myös täällä. Ilmiö johtuu luultavasti suomalaisten varovaisuudesta ja kyllästymisen pelosta. Vaikka liikkeessä värit ja villit tapettikuosit herättäisivätkin ihailua, tuntuu omaan kotiin silti turvallisemmalta vaihtoehdolta valita hillitympiä sävyjä. Loviisan Aitassa toivotaankin, että ihmisiltä löytyisi enemmän rohkeutta ja kokeilunhalua. – Sisustaminen ei ole niin vakava asia, vaan kodin ilmettä kannattaa muutella huoletta erilaisin värein ja kuvioin. Usein saattaakin käydä niin, että irtiotoista tulee lopulta niitä mieluisimpia juttuja kotona, tietää Aho.

Uusia haasteita

Vaikka Loviisan Aitan päälinja onkin klassinen ja selkeä, löytyy myymälästä silti tuotteita moneen makuun. Ennen ostoksille lähtöä valikoimasta vihiä saa myös yrityksen verkkosivuilta. Varsinaista nettikauppaa ei silti ole suunnitteilla, sillä Loviisan Aitta on paljon muutakin kuin pelkät tuotteensa. Elämyksien ja palvelun tarjoaminen asiakkaille on kuulunut konseptiin alusta asti ja se on huomattavasti helpompaa myymälässä kuin tietokoneen ruudun kautta. – Uskomme silti myös digitaaliseen ja monikanavaiseen markkinointiin, se on tätä päivää, toteaa Aho. – 95 % asiakkaistamme on naisia. Enää emme kilpailekaan pelkästään toisten liikkeiden kanssa, vaan myös siitä, mihin naiset satsaavat, sisustamiseen, kuntosalikortteihin vai muuhun hyvinvoinnistaan huolehtimiseen?

Vaikka kaupan ala elääkin nyt vahvaa murrosta, näyttää Loviisan Aitan tulevaisuus silti valoisalta eivätkä laajennustenkaan jatkuminen ole poissuljettua. – Pihapiirissä odottaisi vielä vanha sikala, naurahtaa Aho lopuksi.