Maanrakennuksen monipuolinen ammattilainen MMK-Rakenne Oy on erikoistunut maanalaiseen rakentamiseen.

Tunnelien työmyyrä

Maanalainen rakentaminen on täysin oma maailmansa, josta ei haasteita puutu. Maanrakennuksen monipuolinen ammattilainen MMK-Rakenne Oy tietää, miten tunneleissa työskennellään turvallisesti.

MMK-Rakenteen päätoimipaikkana on Järvenpää, mutta toimialueena on koko eteläinen Suomi itärajaa myöten. Haminan ja Vaalimaan välisen moottoritien rakennusurakka onkin pitänyt yrityksen kalustosta kolmasosan kiireisenä jo parin vuoden ajan. Joni Sipari kokee Vaalimaan moottoritien kaltaiset suururakat antoisina ja mielenkiintoisina erityisesti niiden monipuolisuuden ansiosta.

– Kuluneeseen pariin vuoteen on mahtunut hyvin erilaisia tehtäviä rammeroinnista mullan seulontaan, sivuteiden rakentamiseen sekä kaapelien ja putkien kaivuuseen, kuvailee Sipari.

Innokkuus monipuolisia toimeksiantoja kohtaan kertoo yrityksen joustavuudesta, sitoutuneisuudesta ja sopeutumiskyvystä. MMK-Rakenteen työmailla sukelletaankin usein pintaa syvemmälle.

Moottoritieltä maan alle

Yhden koneen yrityksestä kasvunsa aloittanut MMK-Rakenne pystyy nykyisellä kokoonpanollaan työskentelemään usealla suurella työmaalla samanaikaisesti. Moottoritieprojektin lisäksi maanrakennustyöt ovat parhaillaan käynnissä muun muassa Helsingin Kalasataman Redi-kauppakeskuksen työmaalla sekä Sammalvuoren metrotunnelissa. Työtä tekeväksi työnjohtajaksi itseään kuvaileva Sipari pitelee käsissään tunnelihankkeiden lankoja toimitusjohtaja Martti Kososen huolehtiessa maanpäällisten rakennustöiden sujuvuudesta.

Sipari on työskennellyt tunneleissa yli 13 vuoden ajan. Maanalaisen työskentelyn haasteet ja kompastuskivet ovat tulleet vuosien varrella tutuiksi. Koulunpenkiltä ei tunnelityöhön valmistu, vaan alan erikoisuudet on opittava kokemuksen kautta.

– 13 vuoden jälkeenkään en voisi sanoa olevani valmis. Haastava työ vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä, Sipari toteaa.

Haastava työ palkitsee

Tunnelissa ympäristöolosuhteet ovat ankarat, jopa painostavat. Töitä paiskitaan usein ympäri vuorokauden, ja pimeällä työmaalla työskennellään keinovalon turvin. Tunnelityöntekijän on siedettävä sekä pimeyden aiheuttamaa väsymystä että ahtaita paikkoja.

– Tunnelissa vastassa on aina seinät ja katto. Ahtaat tilat vaativat taitavaa koneenkäyttöä ja tarkkaa huolehtimista työturvallisuudesta.

Sipari puhuu rusnaamisesta, mikä tarkoittaa irtokivien raapimista louhitusta maaperästä, tunnelin seinistä ja katosta.

– Rusnaaminen on äärimmäisen tärkeä työvaihe, jolla varmistetaan työntekijöiden ja koneiden turvallisuus. Kiviä ja kivenlaatua on osattava lukea ja riskitekijät osattava paikantaa. Työ tunnelissa muuttuu aina kivenlaadun mukaan, hän kuvailee.

Haastava työ myös palkitsee ja motivoi. Kultasuoniin ei työmailla ole isketty, mutta vuorikristallia on Siparin mukaan tullut vastaan.

Pieniä projekteja unohtamatta

MMK-Rakenne panostaa asiakaspalveluun, työn korkeaan laatuun sekä täsmällisyyteen. Kokeneiden ja sitoutuneiden työntekijöiden lisäksi yrityksen vahvuuksiin kuuluu joustavuus – isojen hankkeiden ja suurten asiakasyritysten rinnalla muistetaan myös yksityisiä ja pieniä kohteita.

– Kevätauringon alkaessa lämmittää myös yksityisellä puolella heräillään maanrakennustarpeisiin. Palvelemme pienilläkin työmailla aina talopohjien rakentamisesta salaojien kaivuuseen niin paljon kuin kalustoa ja miehiä riittää, Sipari lupaa.