AJ&J Service tekee teräksen pintakäsittelyä ja palosuojamaalausta alihankintatyönä pääasiassa konepaja- ja rakennusteollisuudelle.

Vain osaaminen voi pitää kovassa pelissä mukana

www.ajjservice.fi

Viime vuodet eivät ole olleet metalliteollisuudelle helppoja, ja kovassa kilpailussa mukana pysyminen on vaatinut rautaista osaamista sekä sitkeyttä. Yksi selviytyjistä on ollut AJ&J Service Oy.

– Vaikein tilanne oli vuoden 2014 lopussa, kun olimme saaneet Googlen Hamina-projektin ja olleet sen kanssa lähes ylityöllistettyjä. Yllättäen EU:n Venäjä-pakotteiden takia Google veti kuitenkin jatkohankkeet jäihin, jolloin pääasiakkaaltamme katosi pääasiakas ja meiltä sitä myöten koko tilauskanta. Se oli haastavaa aikaa, muistelee laatu- ja kehityspäällikkö Sari Marttila.

AJ&J Service tekee teräksen pintakäsittelyä ja palosuojamaalausta alihankintatyönä pääasiassa konepaja- ja rakennusteollisuudelle.  Jonkin verran yrityksellä on myös pienasiakkaita, mutta pääpaino on suurissa hankkeissa, sillä maalaamot ovat suuria laitoksia, joissa kyetään käsittelemään kymmenien tonnien painoisia kappaleita.

Sertifikaatit takaavat laadun

– Yritys on perustettu 2001. Aloitimme Metso Parkanon kanssa yhteistyössä ja toiminta on laajentunut siitä pikku hiljaa. Tuotteitamme menee ympäri Suomea, Venäjälle, Ruotsiin ja Norjaan, kertoo toimitusjohtaja Jaakko Marttila.

AJ&J Servicen selkeitä vahvuuksia ovat olleet korkea, standardivaatimukset täyttävä laatu tuotteissa sekä koulutetut, sitoutuneet työntekijät. Työntekijöillä on palosuojamaalaritutkinnot, ja yrityksellä on jopa oma palosuojatarkastajakin, joka kykenee konsultoimaan, tekemään tarkastuksia sekä kouluttamaan henkilökuntaa. AJ&J Servicellä on sekä ISO 9001- että 1090- sertifikaatit. Ruotsiin menevien tuotteiden kanssa toimitaan yleensä SSG-standardin mukaan.

– Meillä on hyvä henkilökunta, joka tekee työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. He ovat motivoituneita ja joustavia. Yksi vahvuus on myös Jaakon pitkä ura pintakäsittelyalalla ja hänen luomansa kontaktit. Kun meidät tunnetaan osaavana ja luotettavana toimijana, se poikii asiakkuuksia, Sari Marttila kiittelee.

Projekteihin mukaan jo alkuvaiheessa

– Konsultoimme mielellämme, ja olemme mukana jo projektin alkuvaiheessa, kun asiakas vasta suunnittelee toteuttamaansa asiaa. On helpointa antaa omaa tietotaitoa jo tuossa vaiheessa ja yhteistyön tekeminen kannattaa, Sari Marttila muistuttaa ja tähdentää:

– Haluamme paitsi tuottaa laadukkaita pintakäsittelypalveluja, myös tuottaa lisäarvoa tarjoamalla asiakkaalle muutakin kuin työsuoritusta. Osaava, koulutettu henkilökunta on tässä avainasemassa. Jos jotain saisi toivoa, niin yhteiskunta voisi tukea paremmin pk-yrityksiä. Kaiken työn vastaanottamisen tulisi olla myös ihmisille kannattavampaa kuin nyt, sillä usein lyhytaikaisen työn vastaanottaminen ei tuota työntekijälle mitään muuta kuin vaikeuksia.

– Minä taas toivoisin, että ihmisiä koulutettaisiin tähän ammattiin, sillä työvoiman saaminen on toisinaan haasteellista. Tällä hetkellä juuri tämän alan koulutusta ei erikseen ole, ja osaajia tarvitaan jatkossakin, Jaakko Marttila lisää.