Hilti_solidhouse_web

Helpompaa kalustonhallintaa

Kentältä kuului pyyntö kokonaisvaltaisen kalustonhallintajärjestelmän kehittämiseksi ja niin syntyi uusi Hilti ON!Track-palvelu rakennusalan arkea helpottamaan. 

Hilti (Suomi) Oy on rakennusalan ammattilaisten kiittämä suoramyyntiyritys, joka kehittää, valmistaa, markkinoi ja myy tuotteitaan ilman välikäsiä. Perheomisteisen, vuonna 1941 perustetun yhtiön pääpaikka sijaitsee Liechtensteinissa, minkä lisäksi toimipisteitä löytyy jo 120 maasta viidessä eri maanosassa.

Tuotekehityksen, tehokkuuden ja innovatiivisuuden ohella Hilti tunnetaan kumppanuudesta ja vahvasta vuorovaikutuksesta asiakkaidensa kanssa. Yrityksen myyntiedustajat liikkuvat työmailla ja oppivat sitä kautta tuntemaan asiakkaidensa tarpeet ja ratkaisemaan heidän jokapäiväisiä ongelmiaan.

Hilti ON!Track kehitettiin asiakkaiden toiveesta

Myös uusi Hilti ON!Track-kalustonhallintaratkaisu on kehitetty yhteistyössä rakennusalan yritysten kanssa. – Olemme tarjonneet asiakkaillemme jo yli kymmenen vuoden ajan Työkalupalvelua, jossa asiakas tiettyä kuukausimaksua vastaan saa käyttöönsä työkalut, niiden huollon ja erilaisia hallinnointiin liittyviä palveluita. Sittemmin nämä asiakkaat ovat toivoneet saavansa vastaavanlaisen palvelun, joka kattaisi koko heidän kalustonsa, ei pelkästään Hiltin tuotteita, kertoo Hilti Oy:n palvelu- ja ohjelmistopäällikkö Antti Erha. – Olemme tehneet nyt muutaman vuoden kehitystyötä Saksassa ja Sveitsissä, ja nyt Hilti ON! Track-ratkaisu lanseerataan myös Suomessa, hän jatkaa.

Kolme elementtiä yhdessä palvelussa

Uusi kalustonhallintaratkaisu muodostuu kolmesta elementistä: pilvipalveluna toimivasta ohjelmistosta, itse laitteista sekä erilaisista käyttöönotto- ja tukipalveluista. – Ohjelmisto on suunniteltu helppokäyttöiseksi, eikä sitä hallitakseen tarvitse olla IT-ihminen. Pilvipalveluna toimivan ohjelmiston lisäksi palveluun kuuluu myös mobiilisovellus, jonka avulla kuka tahansa yrityksessä voi hallita kalustoa, Erha kertoo. Merkittyjen laitteiden tunnistus onnistuu RFID-skannerilla, joka lukee jopa 3 metriin saakka. – Ominaisuus on hyvä esimerkiksi inventoinnissa, kun yhdellä kertaa voidaan lukea suuri määrä siruja, Erha sanoo.

Käyttöönotto- ja tukipalvelut varmistavat sen, että uusi järjestelmä todella tulee käyttöön.– Tarjoamme palveluita kaluston analysointiin, merkitsemiseen ja rekisteröimiseen. Pystymme siis tukemaan asiakasta käyttöönotossa, joka on usein se kaikkein kriittisin vaihe, Erha sanoo.

Monipuoliset käyttömahdollisuudet

Hilti ON!Track on kehitetty ennen kaikkea keskisuurten rakennusliikkeiden tarpeita silmällä pitäen. – Palvelu määritellään kuitenkin aina asiakaskohtaisesti käyttöönoton yhteydessä ja se voidaan kohdistaa esimerkiksi varastoihin, tuotantolaitoksiin tai suoraan työntekijöille, Erha lisää.

Palvelun avulla voidaan hallinnoida työkalujen ja kokonaisten kalustoryhmien ohella myös kulutustavaraa, työntekijöihin liittyviä todistuksia sekä erilaisia huoltoja. – Tällaisia ovat esimerkiksi turvavaljaat, jotka vaativat säännöllisen tarkastuksen, Erha selventää.

Kehitystyö jatkuu koko ajan

Erhan mukaan markkinoilta ei löydy toista vastaavaa ratkaisua ja asiakkaiden kertomusten mukaan Hilti ON!Trackille onkin ehdottomasti tarvetta. – Kalustonhallintaan kuluu työmailla paljon aikaa, varsinkin rakennusalalla, joka on teollisuuteen verrattuna paljon projektipainotteisempaa. Kalustoa etsitään, tulee hukkaa ja niin edelleen, hän lisää.

Hilti ON!Track-järjestelmään siirtyminen vie kartoitustyön jälkeen arviolta viitisen viikkoa. – Opastamme asiakastamme kalustomerkinnöissä ja pidämme koulutuksia. Sillä tavoin varmistamme, että hän pystyy hallinnoimaan jatkossa kalustoaan itsenäisesti, Erha kertoo. Vaikka takana on jo pitkä tuotekehitystyö, otetaan käyttäjien mielipiteet jatkossakin huomioon.  – Hilti ON!Track on osa nykypäivää ja digitalisaatiota, eli järjestelmää siis myös kehitetään koko ajan asiakkailta saadun palautteen mukaan.