kylander_1_muokattu

Asiakkaan etu menee aina kaiken muun edelle

Vastuullisen paineautoyrityksen palvelukattaus on laaja, mutta asiakkaan kukkaroa ei silti kuormiteta turhilla toimilla.

Viemärihuuhtelu Kylander Oy perustettiin vuonna 2002 käytännössä muutamassa kuukaudessa. – Olin töissä toisessa alan firmassa enkä osannut ajatellakaan, että pystyisin hankkimaan omia laitteita tai perustamaan yritystä. Sain kuitenkin vahingossa kuulla, että Turussa oli myynnissä paineauto ja siitä se sitten lähti, kertoo Viemärihuuhtelu Kylander Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja Jan Kylander. Kiitos kuuluu pitkälti Finnveralle, pankille ja uusyrityskeskukselle, jotta kaikki saatiin toteutettua.

Nyt yrityksellä on takanaan jo liki 15 vuotta, ja pääosin talo- ja huoltoyhtiöistä, sekä putkiliikkeistä koostuva asiakaskunta kattaa lähes koko pääkaupunkiseudun Kirkkonummelta aina Nurmijärvelle saakka. Yrityksen oma toimipiste sijaitsee logistisesti ajateltuna hyvällä paikalla Espoossa ja asiakkaiden ohella lähistöltä löytyy myös kaikki muu tarvittava jäteasemista vedentankkaukseen.

 

Monipuolista palvelua

Viemärihuuhtelu Kylander Oy:tä työllistävät ennen kaikkea tukkeutuneiden viemärien avaukset, mutta myös sadevesi-, erotus- ja rasvakaivojen tyhjennykset ja pesut, jäätyneiden kaivojen ja linjojen sulatukset sekä viemärien kuvaukset näyttelevät suurta osaa tässä liiketoiminnassa. Myös yhteistyö sukitusfirmojen kanssa on viime vuosina lisääntynyt.

Syksyllä ajankohtaisia ovat etenkin sadevesikaivojen puhdistukset ennen talvea. – Nämä työt tulisi tehdä hyvissä ajoin ennen kuin lumi ja pakkanen tulevat, koska silloin kaikki pääsisivät helpommalla ja kustannukset eivät karkaa käsistä. On huomattavasti helpompaa avata valurautakannet ”kesäkeleillä ” ja imuroida hiekat pois, kuin että kaikki olisi jäässä.  Keväällä mahdollinen sulattaminenkin sujuu paremmin, kun sadevesikaivossa ei ole hiekkaa, Kylander muistuttaa.

Kaikki Viemärihuuhtelu Kylander Oy:n työntekijät ovat kokeneita kavereita, jotka tietävät, mitä tekevät ja virheiden sattuessa myös ne uskalletaan myöntää rehellisesti. Vaikka neljän kuorma-auton ja yhden kamera-auton voimin työskentelevä yritys saakin paljon kiitosta toiminnastaan, mahdollinen laajentuminen on maltillista – Kalusto on arvokasta ja sen hankinta on pitkä prosessi.  Meillä on kuitenkin monia pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme delegoida töitä puolin ja toisin, jotta asiakas saa aina tarvitsemansa palvelun, Kylander kertoo.

kylander_3_muokattuVastuullista toimintaa

Kaikkea Viemärihuuhtelu Kylander Oy:n toimintaa leimaa ennen kaikkea vastuullisuus, eikä asiakkaille koskaan tyrkytetä turhia palveluita. – Mieluummin käytetään hieman aikaa ennen työn suoritusta ja ajatuksia, mitä voidaan tehdä ja miten saadaan toivottu lopputulos, Kylander sanoo. – Asukkaiden pitää toki olla hereillä, sillä kun esimerkiksi keittiön viemäri korisee, yrittää se vihjaista, että nyt olisi aika tehdä jotain. Jos pientaloissa tai rivitaloissa on kuitenkin vain yksi tai kaksi viemäritukosta kymmenessä vuodessa, ei se ole vielä vakavaa. Kerrostaloissa on kuitenkin järkevää tehdä esim. 10 vuoden välein ” ylläpito ” huuhteluita, jotta koko paketti toimisi moitteettomasti. Viemärin avaus on saneeraukseen verrattuna huomattavasti halvempaa, joten kallis remontti ei ole aina se kannattavin vaihtoehto, mikäli tilanne voidaan pitää hallinnassa myös ylläpitohuollolla, yrittäjä muistuttaa.

Sama pätee myös kuvauspuoleen. – Salaojien kuvausta tilataan paljon, vaikka kameran avulla ei juuri pystytä toteamaan salaojan toimivuutta, sillä se on riippuvainen ensisijaisesti putken ympärillä olevan maa-aineksen tiiveydestä. Pääsääntöisesti pelkkä pesukartoitus siis riittäisi salaojista puhuttaessa, Kylander neuvoo.