Omintakeisimpia töitä Forssan Teräsrakenne on valmistanut Stefan Lindforsille. Vaasan lentokentältä löytyvä työ ”Aviator Solaris” on kookas ja näyttävä, ja Lindfors asensi tehtaalla siihen itse rungon läpinäkyvän lasikuituosan sekä valot.

Erikoiset työt tuovat maustetta arkeen

forssan_terasrakenne_160www.forssanterasrakenne.fi

 

Forssan Teräsrakenne Oy:llä on ensi vuonna aihetta juhlaan, sillä täyteen tulee 40 vuotta historiaa. Vuosien varrelle mahtuu monenlaista, muun muassa taiteen valmistamista Stefan Lindforsille.

Forssan Teräsrakenne Oy sai alkunsa 1.2.1978. Yritys aloitti toimintansa edellisen yrittäjäsuvun lopetettua tyhjiksijääneissä tiloissa (1920 pelti- ja vaskisepänliike Arvo Julin, sittemmin Pelti- ja teräsrakenne Erkki Julin) jalanjäljissä.

– Alkumetreillä teimme tosi paljon silloiselle Armas Puolimatkan tehtaille muotteja ja erikoismuotteja. Varmaan 80 % työstä käsitti silloin tuota toimintaa, muistelee toimitusjohtaja Kalevi Viander.

Yrityksen pääpaikka ja tuotanto on Ypäjällä, josta tavara lähtee päivän päätteeksi Forssaan, ja sieltä yrityksen oman asennusporukan matkaan.

– Teemme rakennuksille pääsääntöisesti täydentäviä teräsrakenteita, kaiteita, portaita, katoksia ja IV-konehuoneiden runkoja. Toimitamme avaimet käteen -pakettinakin riippuen asiakkaan tilauksesta, kuvailee projekti-insinööri Tomi Moisio.

Yrityksen motto ”Saranasta siltaan” kuvaa hyvin laajaa toimialaa, johon teräsrakentamisen lisäksi liittyy toisinaan muidenkin materiaalien, kuten lasin, puun ja muovin työstämistä. Esimerkkejä vaihtelevista töistä ovat lentokentälle valmistettu lasikatos ja mainostaulujen taustat.

Kaikkea liikuntasauma­laitteista katsastuskontteihin

Forssan teräsrakenne valmistaa, asentaa ja huoltaa liikuntasaumalaitteita siltoihin ympäri Suomen.

– Insinööritoimisto Matti Janhusella on lisenssi sveitsiläiseen Mageba-yhtiön yksikumiseen laitteeseen, ja valmistamme näitä Janhuselle. Jos tarvitaan suurempi kuin yksikuminen laite, se tehdään Kiinassa ja kasataan täällä sekä maalataan. Toimitamme laitteen paikan päälle ja asennamme sen, Viander ja Moisio kertovat.

Kevät ja syksy ovat optimaalisia aikoja siltojen huoltoon, koska lämpötilat ovat silloin sopivimpia. Pakkasessa silta kutistuu, kesällä taas laajenee, jolloin kumien vaihto ei onnistu.

Suhteellisen uutta yrityksen tuoterepertuaarissa ovat siirreltävät katsastuskontit, joiden valmistus on vasta aluillaan. Yksi kontti on jo valmis ja toinen, uusilla suunnitelmilla rakennettava, on haastatteluhetkellä työn alla. Jatkosuunnitelmat vaikuttavat hyvältä, ja konteilla on tarkoitus tuoda katsastustoimintaa asiakkaiden luo.

Haasteet otetaan aina innostuneena vastaan

Omintakeisimpia töitä yritys on valmistanut Stefan Lindforsille. Vaasan lentokentältä löytyvä työ ”Aviator Solaris” on kookas ja näyttävä, ja Lindfors asensi tehtaalla siihen itse rungon läpinäkyvän lasikuituosan sekä valot.

– Se on rosteriputkista tehty lintu, joka toimii tuuliviirinä. Sen korkeus maasta siiven kärkeen on 10 metriä, samoin siipien väli, ja pituus on 8 metriä. Muita Lindforsin töitä, joita olemme olleet valmistamassa, ovat Amerikan suurlähetystössä Helsingissä sijaitseva ”Anima” sekä Ravintola Kosmoksen taidelasiseinä. Se tekee hommasta mielenkiintoista, kun pääsee tekemään erikoisia töitä. Vahvuutemme on se, että tartumme mihin tahansa työhön. Asiakas pystyy saamaan kauttamme laajan kokonaisuuden. Pidämme myös haasteita ainoastaan kiinnostavina, Kalevi Viander ja Tomi Moisio tuumivat.