Kuljetus Jari Lehtisen vahvuus piilee erityisesti isojen erikoiskappaleiden kuljetuksessa, jota yrittäjä itse pääsääntöisesti tekee.

Erikoiskuljetusten erikoisosaaja

www.kuljetuslehtinen.fiKULJETUS_JARI_LEHTINEN_160

 

Vaativat erikoiskuljetukset ei ole kummoinen haaste, kun auton ratissa on tiestön tunteva ja asiansa osaava kuljettaja.

Kuljetus Jari Lehtinen Ky:n autot kulkevat Loimaalta moneen suuntaan: Vaasaan, Ouluun, Iisalmeen, Lappeenrantaan, Helsinkiin ja jopa ulkomaille – Skandinaviaan, Viroon ja muualle Eurooppaan.

– Sinne mennään minne pyydetään, toteaa yrittäjä Jari Lehtinen, joka ei ole koskaan kokenut tarvetta valikoida töitään.

– Se ettei joka päivä tarvitse ajaa samaan suuntaan pitää homman mielenkiintoisena. Enemmän suunnittelua vaativien työtehtävien päivämäärät saatetaan lyödä lukkoon jopa kuukauden päähän, mutta usein emme tiedä vielä aamulla, minne iltapäivällä ajamme, Lehtinen kertoo.

Nykyisenä nopean tiedonkulun aikana myös tavaroiden toivotaan liikkuvan samaan tahtiin, silmän räpäyksessä. Siinä suhteessa homma on muuttunut paljon vuodesta 1956, jolloin Lehtisen nykyisin luotsaama kuljetusliike aloitti toimintansa.

– Myös itse kuljettaminen oli silloin erilaisempaa ja piti sisällään sekalaista lauta- ja sorakuormien ajoa. Nyt teemme pääsääntöisesti erikoiskuljetuksia ja muita rakennusteollisuuden kuljetuksia. Lisäksi meillä on mahdollisuus tarjota myös kuljetukseen liittyviä nostotöitä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Erikoiskuljetukset muodostavat omat haasteensa

Kuljetus Jari Lehtisen vahvuus piilee erityisesti isojen erikoiskappaleiden kuljetuksessa, jota yrittäjä itse pääsääntöisesti tekee.

– Etenkin isoissa kuljetuksissa aikataulut ja tavaran toimittaminen ehjänä perille ovat tärkeitä, joten siihen tarvitaan luottamusta. Siksi asiakkaat saattavatkin kysyä tietyissä tilanteissa, toimitanko itse heidän tarvitsemansa kappaleen.

Tähän mennessä kaikista tilanteista on selvitty, ongelmat on kyetty ratkaisemaan nopeasti ja kuljetukset ovat olleet aina ajoissa perillä.

Erikoiskuljetukset tuovat lisähaastetta myös tiestön ja katujen leveyden, pysäköityjen ajoneuvojen ja työmaiden tilanahtauden kannalta. Usein paikan päällä täytyy käydä etukäteen suunnittelemassa tavaran purkua ja varmistamassa, että kuljetusautoille löytyy myös riittävästi tilaa.

– Tähän mennessä kaikista tilanteista on selvitty, ongelmat on kyetty ratkaisemaan nopeasti ja kuljetukset ovat olleet aina ajoissa perillä, Lehtinen kertoo. Suurin yrityksen kuljettama kappale on ollut 51,5m pitkä kuljetinsilta, joka toimitettiin aikoinaan Alastarolta Kemijärvelle.

Tiestö on tuttua

Haastavat kuljetukset helpottuvat kun tiestö ja sen mahdolliset haasteet ovat etukäteen kuskin tiedossa. Vuosien saatossa Lehtisen pään sisälle on kertynyt oma kartasto ja järkevimmät reitit löytyvät luonnostaan.

– Ajaessani seuraan koko ajan tiestöä ja mietin, miten määrätynkokoisten kuormien kuljetus milläkin tieosuudella onnistuisi, Lehtinen kertoo. Yrittäjän tietotaidosta on ollut paljon hyötyä myös kuljetusliikkeen muille työntekijöille.

– Kerran eräs työmies soitti minulle Tampereelta ja kertoi vahingossa lastanneensa molemmin puolin leveän kuorman sen verran eteen, ettei auto kääntynyt enää kunnolla vasemmalle. Hän pohti, pitäisikö kuorma purkaa ja lastata uudelleen jotta sen kanssa päästäisiin tänne Loimaalle. Mietin asiaa hetken ja lopulta osasin neuvoa reitin, jossa hänen ei tarvinnut kääntyä kertaakaan vasemmalle, Lehtinen kertoo nauraen.