Nordkalk_solid_house_3_300_CMYK

Kalkkia on kaikkialla

Kalkkikivipohjaisia tuotteita valmistava yritys haluaa nostaa kalkin tunnettuutta myös kuluttajien keskuudessa.

Perinteinen toimija

– Fantastista toiminnastamme tekee se, että vaikka kalkkikiveä ei juuri näy, on sitäsilti kaikkialla, toteaa Nordkalk Oy Ab:n toimitusjohtaja Jarkko Kaplin.

Suomalainen Nordkalk-konserni on Pohjois-Euroopan johtava kalkkikivipohjaistentuotteiden valmistaja. Kotimaan ohella yritys toimii Ruotsissa, Saksassa, Puolassa,Venäjällä ja kaikissa Baltian maissa. Henkilöstön kokonaismäärä on reilu 1000henkilöä, joista Suomessa työskentelee noin 430. Myös ulkoistettu logistiikkaketjutyöllistää oman osansa.

Yrityksen historia ulottuu aina vuoteen 1898 saakka, jolloin perustettiin ParaistenKalkkivuori Oy. Tätä nykyä Nordkalk Oy Ab:ksi nimensä vaihtanut yhtiö kuuluuperheomisteiseen Rettig-konserniin.

Nordkalk louhii vuosittain reilu 14 miljoonaan tonnia kalkkikiveä niin sellu- japaperiteollisuuden, teräs- ja kaivosteollisuuden, rakentamisen kuin ympäristön jamaataloudenkin tarpeiisin. Suomessa yhtiön suurimmat avolouhokset sijaitsevatParaisilla ja Lappeenrannassa, maanalaista kaivostoimintaa puolestaan löytyyLohjalta, Sipoosta ja Savonlinnasta.

Tunnettuutta kuluttajatuotteilla

Perinteisillä louhintayrityksillä harvemmin on brändättyjä tuotteita, mutta toisin onNordkalkin laita. Aiemmin pehmopaperipuolella vaikuttanut toimitusjohtaja Kaplinuskoo vahvasti brändäyksen voimaan, ja jokin aika sitten yhtiö lanseerasikinensimmäiset kuluttajatuotteensa, joita markkinoidaan Nordkalk Aito® -nimen alla. –On tärkeää, että yritys tunnetaan, ja mikäpä olisikaan hienompaa, kuin että setunnetaan tuotteistaan. Tämä on myös yksi tapa tuoda esille monikäyttöistä muttapäivittäisessä elämässä melko näkymätöntä kalkkikiveä, Kaplin toteaa.

Nordkalk_solid_house_2_300_CMYK

Nordkalk Aito -brändiin kuuluu tällä hetkellä yhteensä kolme erilaista kuluttajillesuunnattua tuotetta. Sekä jauhettuna että rakeistettuna saatava puutarhakalkki ontärkeä tuote nurmikon hyvinvointiin ja kasvuvoimaan liittyen, kaivokalkki puolestaantakaa veden laadun kannalta tärkeän pH-tason. Kolmas ja uusin tuote on NordkalkAito -kalkkimaali, ikiaikaisella menetelmällä valmistettu neutralisoiva tuote, jokasoveltuu hyvin sekä puu- että kivipintojen käsittelyyn.

”Markkinajohtajankin täytyy uusiutua”

Kuluttajatuotteet ovat myös hieno osoitus perinteikkään Nordkalk-konsernin kyvystäuusiutua ja seurata aikaansa. – Markkinajohtajuus on sekä mahdollisuus että haaste.Yrityksen täytyy muistaa myös uusiutua, sillä jos ei kehity, takapakkia tuleeauttamatta, pohdiskelee toimitusjohtaja Kaplin. Kehittymisessä Nordkalk-konserniaauttaa vuosien saatossa kerrytetty asiakastuntemus, mutta myös sitoutunut pitkäänyrityksessä työskennellyt henkilöstö, jonka osaaminen on hyvin korkealla tasolla.

Ajan henkeen mukautumisesta kertoo myös se, että Nordkalk satsaa paljon sekämateriaalitehokkuuteen että kierrätykseen. – Ekologisuus kuuluu tämän päivänyritystoimintaan ja kierrätys on kaikkien etu, Kaplin toteaa. – Omalta osaltammepyrimme siihen, että kaikki louhimamme kivi tulee hyödynnetyksi 100 %. Kunasiakkaat hyödyntävät tuotteitamme, syntyy yleensä myös sivuvirtoja, jotka sittenotamme talteen ja tuotteistamme uudelleen, toimitusjohtaja kertoo.

Ehdoton ykkösasia kaikille Nordkalk-konsernissa toimiville on kuitenkin terveys jaturvallisuus. Jokainen kokous alkaa turvallisuuskysymysten käsittelyllä, sillä yhtiöntavoitteena on laskea tapaturmien määrä nollaan. – Tarkoitus on, että kokoorganisaatiossamme töihin tullaan terveinä ja sieltä myös lähdetään terveinä,toivottavasti astetta kokeneempina kuin aamulla, Kaplin kiteyttää.