etelä-suomen_lämpöhuolto_solid_house__5_300_CMYK

Kaukolämpösaneerauksen mullistava uusi toimintamalli valtasi markkinat

Kaukolämpölaitteiston kunto on monessa taloyhtiössä täysi mysteeri. Asiantuntijan avulla sekä kuntokartoitus että mahdolliset saneeraustoimenpiteet hoituvat kuitenkin jopa parissa viikossa.

 

Talven lämmityskausi on juuri alkanut ja lähes kaikissa taloyhtiöissä herätään nyt samoihin kysymyksiin kuin aina ennenkin. Mitkä ovat tulevan kauden huoltokustannukset, olisiko kaukolämpölaitteisto pitänyt uusia ennen pakkasjakson alkua ja kestääkö vanha laite enää talven yli?

– Suurimmassa osassa taloyhtiöitä kaukolämpölaitteita ei tunneta kokonaisuudessaan eikä yksittäisen teknisen komponentin ongelmiin osata puuttua ajoissa, tietää Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy:n perustaja Juuso Pelkonen. Yritys onkin alkanut tarjota kaukolämpölaitteiston kuntokartoituksia, joiden myötä se pyrkii kertomaan asiakkaille komponentti kerrallaan laitteiston kuntoluokituksen ja odotettavissa olevan toimintaiän.

Uusi tapa toimia

Perinteisyydestään tunnetulla kaukolämpöalalla on Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy:n tapa toimia täysin uusi. Asiakkaat ovat vuosien saatossa tottuneet siihen, että kaukolämpölaitteiston kunnon kartoittaminen ja mahdollinen saneeraus on pitkä prosessi, joissa on mukana useita eri toimijoita energialaitoksesta konsulttitoimistoihin, suunnittelijoihin ja varsinaisiin urakoitsijoihin. Jokainen heistä kertoo oman hintansa erikseen, ja siksi toteutuneet projektin kustannukset nousevat usein ennalta arvaamattoman korkeiksi.

Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy on ainoana alallaan lähtenyt rikkomaan nimenomaan tätä monimutkaista mallia. – Tarjoamme asiakkaalle ilmaisen kuntotarkastuksen ja siihen liittyvän raportin, jonka jälkeen pystymme jo antamaan hintalapun koko prosessista. Asiakas säästää sekä rahaa että aikaa, kun koko projekti hoituu yhden yrityksen kautta, Pelkonen tiivistää.

Tietotekniikka apuna

Asiakkaiden keskuudessa uusi toimintamalli on otettu ilolla vastaan. Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy onkin 2,5 toimintavuotensa aikana haukannut ison osan markkinoista ja on tällä hetkellä Suomen eniten kaukolämpösaneerauksia tekevä yritys.

– Aluksi meitä ihmeteltiin ja monet miettivät, miten pystymme tarjoamaan asiakkaillemme koko paketin, Pelkonen muistelee. Yritys on kuitenkin luotu nimenomaan kokonaisvaltaisen toimintamallin ympärille, ja tavoitteen edistämiseksi on käytetty paljon varoja mm. softajärjestelmän kehitykseen. – Ilman tietotekniikkaa ja nykypäivän sovellusjärjestelmää emme pystyisi toimimaan, sillä tieto katoaisi väistämättä jossain vaiheessa matkaa, Pelkonen arvioi.

Tekniikan ansiosta kuntokartoitusraportit voidaan nyt tallentaa luotettavaan järjestelmään ja palata niihin milloin tahansa. Myös valmiit projektit arkistoidaan myöhempää tarvetta silmälläpitäen.

Mallin edut ovat selkeät

Koska kaukolämmön parissa työskentelevät ovat tekemisissä korkeiden lämpötilojen ja paineiden kanssa, on ala tarkoin säädeltyä ja valvottua. Pelkonen vakuuttaa, että valitsipa tilaaja sitten perinteisen tai Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy:n lanseeraaman uuden toimintamallin, on projekti silti aina tilaajan kannalta yhtä valvottu ja turvallinen. – Sekä suunnitelmat että laitteen uusimisen jälkeiset käyttöönotto- ja lopputarkastukset hyväksytetään paikallisella energialaitoksella. Mitään tilaajan edunmukaista tarkastustoimenpidettä ei siis ohiteta meidänkään mallissamme, vaikka prosessi on nopea, Pelkonen vahvistaa.

Ilmainen kuntokartoitus ei myöskään sido asiakasta sen tehneeseen yritykseen, vaan raportin saatuaan hän on vapaa toimimaan parhaaksi näkemällään tavalla. Vuosittain lähes 300 kohdetta valitsee kuitenkin Etelä-Suomen lämpöhuolto Oy:n myös jatkamaan projektia, eikä kukaan heistä ole vielä pettynyt. – Mallimme on jopa 50 % halvempi, kuin perinteinen ja parhaimmillaan koko prosessi on ohi parissa viikossa. Tilaajalle ratkaisustamme tekee helpon myös se, ettei hallituksen tarvitse kokoontua montaa kertaa valitakseen erillisiä tekijöitä, Pelkonen summaa.

Kaukolämpölaitteiston keskimääräinen elinikä on noin 20 vuotta, mutta asiakas voi tilata asiantuntijan kartoittamaan minkä ikäisen järjestelmän tahansa. – Annamme rehellisen mielipiteemme selkeällä 1-5 asteikolla. Kaukolämpölaitteiston kunnosta kannattaa pitää huolta, koska vain sillä tavoin voidaan välttyä suurilta vahingoilta ja yllätyskustannuksilta, Pelkonen tiivistää.