Kevät keikkuen tulevi – suvi suuta vääristellen

Maaliskuu olisi ilman Julius Caesarin puuttumista asiaan roomalaisen kalenterin mukaan vuoden ensimmäinen kuukausi. Joka tapauksessa se on kuukausi helmikuun ja huhtikuun välissä, jolloin maa alkaa paljastua lumen alta, näin siis ainakin Suomessa; siitä nimi maaliskuu.

Ne lukijoista, jotka ovat jaksaneet lukea lehtemme alusta tähän saakka, ovat löytäneet taas mielenkiintoisia tarinoita alueemme yrityksistä. Muille tiedoksi, että lehtemme aikaisemmilla sivuilla on mielenkiintoisia tarinoita alueemme yrityksistä.

Kiihtyvällä tahdilla julkisuudessa käytävä keskustelu keskittyy yhä enemmän ja enemmän ensi kuussa pidettävien eduskuntavaalien ympärille. Vaalimainonnassa ominaista verrattuna moneen muuhun mainontaan on oman erinomaisuuden nostaminen esille kilpailijoita lyttäämällä. Jos tätä markkinointitapaa käyttäisi esimerkiksi asuntoja myytäessä, voisi esittelyteksti olla vaikka jotenkin näin:
”Tämä asunto on paljon luotettavampi kuin tuossa kadun toisella puolella oleva kovan liikenteen melun ahdistelema läävä. Lisäksi tämän asunnon remontti on vuosien saatossa kerännyt paljon kokemusta verrattuna tuon naapurin juuri valmistuneeseen ja täysin testaamattomaan saneeraukseen. Sitä paitsi tuo vastapuolella oleva asunto ei ole enää myytävänä, koska sen osti joku kokematon muka uudistusmielinen; osta siis tämä”.

Toinen huomiota herättävä markkinointitapa liittyy siihen, että toisen puolesta tehdään mainos, jolloin lopputulos on vähintäänkin mauton. Mauttomuus tietenkin huipentuu toisten vaalimainoksen töhrimiseen.

Asunnon markkinointiviesti voisi näyttää tältä:
”Oletko huomannut, että Kilpailija LKV Oy:n välittämän omakotitalon naapurit ovat häiriköitä. Mikäli olisitte nähneet taloa rakennettavan, ette koskisi siihen pitkällä tikullakaan, on siinä niin epävarmat perustukset.”

Jos taas kansanedustajaehdokas ottaisi käyttöön asuntomarkkinoinnissa käytettävää tekstiä, voisi tuloksena olla tällainen ilmoitus:
”Muutosvalmis 60-luvun ehdokas sinulle, joka arvostat hyviä luonteenpiirteitä. Kaikki remontit on tehty: purukalusto uusittu, kasvot pintaremontoitu ja lihakset jumpattu. Peruspalvelut ovat lähellä sydäntä. Energisyys on A – luokkaa. Vastike määräytyy valtioneuvoston päätöksen mukaan. Käy säännöllisesti saunassa ja muutenkin siisti. Vapautuu 19.4.2015 mennessä. Tässä sinulle ehdokas, joka arvostat edustavaa ulkonäköä, käy äänestämässä.”

”Ainakin yhden asian voisivat asuntojen myyjät ottaa opikseen kansanedustajien markkinoinnista”

Ainakin yhden asian voisivat asuntojen myyjät ottaa opikseen kansanedustajien markkinoinnista, nimittäin kiittää vaalien jälkeen esimerkiksi näin:
”Kiitän kaikkia, jotka kävitte esittelyssä ja kiitän myös niitä, jotka ette ymmärrä hyvän päälle mitään mutta kuitenkin ymmärsitte jättää tulematta antamaan muka asiantuntevia mielipiteitänne tästä loistokämpästä, joka on muuten nyt myyty. Nähdään seitsemän vuoden kuluttua.”

Teppo Tuijula – insinööri