Akseli_kiinteistöpalvelut_solid_house_300_CMYK_4_2015

Kiinteistöautomaation edelläkävijät

Turkulainen kiinteistöpalvelun monialayritys on ollut mukana automaatiokehityksessä aivan sen alkumetreiltä saakka ja jatkaa edelleen samoilla linjoilla.

Akseli Kiinteistöpalvelut Oy:ssä juhlitaan ensi keväänä yrityksen 40-vuotista taivalta. Varissuon Huolto Oy:stä alkunsa saanut ja sittemmin yrityskauppojen myötä merkittävästi laajentunut konserni tuottaa asiakkailleen isännöinnin ja kiinteistöhuollon palveluita laajalla kirjolla. Yhtiö tuottaa jopa käyttäjäpalveluita Varissuon Lämpö Oy:n biolämpölaitoksellekin. – Tavoitteenamme on tarjota palveluita, joiden avulla kiinteistö pysyy kunnossa mahdollisimman pitkään mahdollisimman pienin kustannuksin, kertoo konsernin toimitusjohtaja Mauri Kivilaakso.

Automaation monet mahdollisuudet

Kilpailijoistaan Akseli Kiinteistöpalvelut erottuu laajalla automaatio-osaamisellaan, jonka parissa on työskennelty jo liki kaksikymmentä vuotta. Konserni vastaa järjestelmien myynnistä, asennuksesta sekä ennen kaikkea automatiikan ympärille rakennetusta valvonnasta ja palvelusta. – Tänä päivänä tekniikkaa kyllä asennetaan monenlaisiin kiinteistöihin, mutta silti järjestelmiltä puuttuu usein osaava käyttäjä. Meidän valttimme liittyykin nimenomaan palveluntarjontaan, kertoo Akseli Kiinteistöpalveluiden energianhallintapäällikkö Teemu Halenius.
Valvonnan avulla kiinteistöpalvelu saa reaaliaikaista tietoa esimerkiksi taloyhtiöiden lämmityksestä tai vedenkäytöstä. Järjestelmä hälyttää mahdollisista poikkeamista, joten häiriötilanteisiin ehditäänkin puuttua usein ennen kuin asukkaat edes huomaavat sitä. – Automaation ja etävalvonnan selkeimmät edut liittyvät niin asumismukavuuteen, riskien välttämiseen kuin työajan ja kustannusten säästöönkin, Halenius summaa.

Konserni kehittää palveluitaan jatkuvasti lisää ja seuraava askel onkin omien käyttäjätunnusten myöntäminen taloyhtiöiden hallituksille. – Kirjautumalla järjestelmään he voivat tarkkailla itse mm. kulutusta ja keikkatietoja. Uudistus lisännee myös oman toimintamme läpinäkyvyyttä ja kasvattaa siten luottamusta, arvelevat Halenius ja Kivilaakso.

Vakaan kasvun salaisuus

Luottamus ja jatkuva kehittymien ovat olleet Akseli Kiinteistöpalveluiden menestyksen avaimia tähänkin saakka. Historiansa aikana konserni on onnistunut kasvamaan pelkästään työntekijöidenkin osalta nollasta sataan, mikä on huima saavutus ottaen huomioon alan yleisen staattisuuden. Toiveissa on jatkaa hallitun kasvun linjaa myös tulevaisuudessa. – Konserni menee jatkuvasti eteenpäin, mutta samalla pidämme huolen myös siitä, että henkilöstö pysyy osaavana, luottamus asiakkaiden keskuudessa säilyy ja että voimme ottaa myös uudet asiakkaat kunnolla vastaan, Kivilaakso kertoo. Asiakkaita Akseli Kiinteistöpalveluilla on riittänyt ilman sen suurempaa mainostustakin; siitä on pitänyt huolen tehokkaasti toimiva viidakkopuhelin, joka välittää eteenpäin tietoa konsernin laadukkaasta ja monipuolisesta palvelukattauksesta.