Roadway Transport Hällström Oy tarjoaa erikoiskuljetuspalveluitaan mm. rakennus- ja koneteollisuudelle sekä kone- ja laitevalmistajille.

Luovasti tien päällä

RTH_160www.rth.fi

 

 

Joskus reittivalinnat ja suuret kappalekoot tuottavat kuljetusalalla päänvaivaa. Vuodesta 1983 erikoiskuljetusalalla toiminut yrittäjä kokeekin olevansa ennen kaikkea ongelmien selvittäjä. 

Yrittäjä Jukka Hällströmin ura erikoiskuljetusalalla alkoi jo vuonna 1983 Porissa Raskaskuljetus Helmisen palveluksessa. Sieltä Hällströmin tie vei nykyisen Havatorin ja Turun Nostokonepalvelun kautta takaisin Poriin Porin Tilausajolle, ja vuonna 1997 perusti oman erikoiskuljetuksiin keskittyvän Roadway Transport Hällström Oy:n. Hällströmin, kuten myös monen muun erikoiskuljettajan, tietotaito on kasvanut ajokokemuksen kerttyessä, sillä erikoiskuljettajan koulutusta ei ole olemassa.

− Erikoiskuljettajaksi koulitaan vain ajamalla erikoiskuljetusfirmassa. Kaiken kattava yleinen tietämys ja tietous kaikenlaisista määräyksistä kasvaa vuosien varrella, Hällström kertoo.

Erikoiskuljetukset maa- ja vesiteitse

Roadway Transport Hällström Oy tarjoaa erikoiskuljetuspalveluitaan mm. rakennus- ja koneteollisuudelle sekä kone- ja laitevalmistajille. Yksi mieleenpainuvimmista projekteista Jukka Hällströmin pitkän työhistorian aikana on ollut golfklubin kuljettaminen vuonna 1992 Turusta Poriin vesiteitse ponttoonilla.

− Kuormaa ei voitu viedä mittojen vuoksi tietä pitkin. Golfklubin paino oli 96 tonnia, ja asiakas oli arvioinut painon paljon pienemmäksi. Myös ajankohta tuotti hankaluuksia, sillä maan piti olla jäässä, mutta joen sula, nykyisin itsekin Kalaforniassa klubituupparina palloa lyövä Hällström nauraa.

Suurin osa yrityksen erikoiskuljetuksista viedään Suomen rajojen ulkopuolelle, kuten Pohjoismaihin ja Eurooppaan.

− Pohjoismaihin viemme jatkuvasti omalla kalustolla ja Keski-Euroopassa meillä on laaja yhteistyöverkosto. Ulkomailla ongelmia aiheuttavat Suomeen verrattuna huomattavasti pienemmät kuljetusmittarajat sekä niiden luvat. Venäjä taas on oma tapauksensa, siellä säännöt muuttuvat joka päivä, Hällström kertoo.

Ala viehättää

Vaikka Hällströmillä on takanaan jo 34 vuoden ura erikoiskuljetusalalla, ala viehättää häntä edelleen mielenkiintoisuutensa vuoksi: − Rutiinista on tällä alalla hyötyä, mutta silti kaikki pitää räätälöidä. Pidän siitä, että jokainen päivä on erilainen, hän kertoo. Suurin osa yrityksen kuormista on rutiinia, mutta muutaman kerran kuukaudessa kuljetettavaksi tulee jopa satoja tonneja painavia kuormia, kuten teräsrakenteita, säiliöitä, erilaisia koneita ja rakennusteollisuuden tuotteita. Erikoiskuljetuksen ammattilainen osaa varautua asioihin etukäteen. Vaikka Suomi on yleisesti helppo maa kuljettaa, kuljetettavan tavaran tarkat mitat on oltava tiedossa etukäteen ja reitit täytyy tutkia perinpohjaisesti.

− Yleensä otamme yhteyttä seudulla toimivaan asiantuntijaan tai tutkimme reitin itse ajamalla sen läpi. Pieniä ongelmia tulee vastaan päivittäin, isompia onneksi harvoin, Hällström sanoo.

Yhdeksi alan haasteeksi Hällström mainitsee erityisesti itärajan puolelta tulleen epäterveen kilpailun. Hän toivoo, että valtio pitäisi kiristyneessä kilpailutilanteessa kotimaisten kuljettajien puolta: − Tällä hetkellä valtiovalta on sitä mieltä, että Suomen teollisuuden pitää saada halvempia kuljetuksia. Kuitenkin meidän kustannukset nousevat jatkuvasti. Onko tilannetta todella ajateltu Suomen parhaaksi, kun Suomen teillä enenevässä määrin näkyy varsinkin idän autoja joiden kustannukset ovat aivan eri luokkaa kuin meillä ?