Topmec Oy vuonna on 1993 perustettu konepajayritys, jonka tuotannosta pääosa on kuljettimien ja kuljetinsiltojen valmistusta ja asennusta.

Saisiko olla 50 metriä pitkä kuljetinsilta?

Topmecillä on hallussa kuljettimien ja kuljetinsiltojen valmistus alusta loppuun suunnittelusta, materiaalin hankintaan, valmistukseen, kuljetukseen, asennukseen ja koekäyttöön. Pituudesta viis, sillä yksiköt valmistuvat aina huippulaadukkaina.

Topmec Oy vuonna on 1993 perustettu konepaja ja risteilijöiden sisustusasennuksia tarjoava konepajayritys, jonka tuotannosta pääosa on kuljettimien ja kuljetinsiltojen valmistusta ja asennusta.

– Suurin osa asiakkaistamme toimii puunkäsittelyn ja raskaan metalliteollisuuden alalla. Referensseinä voisi mainita vaikkapa Finavian, Bolidenin ja Meyer Turun.  Toimimme myös Wärtsilän alihankkijana eli aina kun heille tulee varavoimalatilauksia, se näkyy meidän tilauskannassa, Riku Aaltonen kertoo.

Mittavatkin kuljetinsillat syntyvät laadulla

Kuljetinsillat, joita käytetään tehtaissa ja tehtaiden laajennuksissa, ovat yksi tärkeimmistä Topmecin tuotteista.

– Ykkösjuttumme on se, että kykenemme valmistamaan yksiköt käytännössä minkä mittaisina tahansa. Meillä on oma maalaamo ja puhaltamo, jotka ovat 50 metriä pitkiä, joten voimme valmistaa Alastaron tuotantotiloissamme todella mittavia yksiköitä – jopa 50 metriä pitkiä.

Kuljetinsilloissa on siis kyse todella mittavista yksiköistä. Isoimmat lohkot voivat olla 30-40 metriä pitkiä ja jopa viisi metriä korkeita.

– Meidät erottaa laadusta, sillä pyrimme valmistamaan yksiköt mahdollisimman pitkästä tavarasta ja minimoimaan näin saumojen lukumäärän. Oma maalaamo on meille ehdoton valttikortti myös aikataulujen näkökulmasta. Tehtaiden seisokit nimittäin maksavat meidän asiakkaille, joten aikataulusta ei ole varaa tinkiä. Ehkäpä juuri tästä syystä rakennusalaa muutoin riivannut lama ei ole meitä juurikaan puraissut. Merkitystä on toki myös yhtiön vuosikymmenten aikana syntyneellä maineella ja kokonaiskilpailukyvyllä, Aaltonen pohtii.