Ventoniemi-Yhtiöt juhlii ensi vuonna huimaa 90 vuoden mittaista yritystaivalta. Kun sitten sorabisnekseen lähdettiin 50-luvulla auton, miehen ja lapion voimin, oli kaikki kovin toisennäköistä kuin nyt.

Takana lähes vuosisata yritystoimintaa

Ventoniemi-Yhtiöt juhlii ensi vuonna huimaa 90 vuoden mittaista yritystaivalta. Kun sitten sorabisnekseen lähdettiin 50-luvulla auton, miehen ja lapion voimin, oli kaikki kovin toisennäköistä kuin nyt.

Ventoniemen kuljetushistorian juuret ovat 20-luvulla. Nykyisen Ventoniemen Sora Oy:n toimitusjohtajan, Timo Ventoniemen, isoisä Väinö aloitti kuljetusliiketoiminnan vuonna 1928. Sorabisnes tuli mukaan kuvaan sodasta selvinneen, voimakasta jälleenrakentamiskautta elävän Suomen vireässä kasvuvaiheessa.

Ensimmäiset kuormat on tehty lapiolla. Jos silloin saatiin lähtemään yhdellä toimituksella kaksi tonnia, nyt lähtee 50 tonnia.

– Ensimmäiset kuormat on tehty lapiolla. Jos silloin saatiin lähtemään yhdellä toimituksella kaksi tonnia, nyt lähtee 50 tonnia. Nykypäivään verrattuna silloinen homma oli harrastustoimintaa. Tiet olivat myös huonoja, työ aikaa vievää, Ventoniemi kuvailee.

Kuljetustyöstä on vankkaa kokemusta, sillä taustalla on myös 55 bussin yhtiö Ventoniemi Oy.

 ”Nyt kannattaisi rakentaa”

90-luvulle asti hyvinkääläinen Ventoniemen Sora oli tullut tutuksi myymällä itse tuottamaansa kiviainesta. Laman seurauksena pääkaupunkiseudulla louhinnasta syntyneitä kalliokiviaineksia alettiin kuitenkin hyödyntää voimakkaasti; toimitusmäärät putosivat 25 prosenttiin ja hinnat puolittuivat. Yrityksen oli sopeuduttava muutokseen ja saatava rinnalle muuta toimintaa elinkelpoisuutensa turvaamiseksi.

– Siitä kuljetusliiketoiminta lähti voimakkaammin kasvamaan. Aloimme ajamaan muille toimijoille rahtiajona kiviaineksia sekä maanrakennukseen liittyviä ajoja, Ventoniemi muistelee.

– Meillä on ollut aina hyvä kalusto, tälläkin hetkellä 17 yhdistelmää ja lisäksi alihankkijat, joten kokonaismäärä nousee tarvittaessa yli kolmenkymmenen. Pystymme ottamaan vastaan isojakin urakoita, ja kaikkea, mitä voi kuljettaa sorakasettilavalla, on viety. Hoidamme myös välitysmyyntinä pääkaupunkiseudulla muiden kiviainestoimittajien tuotteita. Asiakkaat ostavat meiltä, ja toimitamme aineksen perille sovitusti, toimitusjohtaja kertoo.

1990-luvulta alkaen on oman kiviaineksen myynti vähentynyt, mutta se on mukana toiminnassa edelleen ja yritys hoitaa itse muun muassa kiviaineksen murskauksen. Logistiikkaa pyritään mahdollisuuksien mukaan hoitamaan niin, että autossa olisi täysi kuorma molempiin suuntiin.

– Saneerauskohteita on ollut paljon työn alla, nytkin on esimerkiksi Tapiolan liikekeskuksen purku meneillään. Hoidamme pulveroidun betonin kuljettamisen ja vastaanoton meidän käytössämme olevalle maan- ja betonin vastaanottopaikalle. Kyllä se työllistää tällä hetkellä voimakkaammin kuin uudispuoli. On todettava että pientalorakentaminen ei ole valitettavasti nostanut päätään, vaikka raha on halpaa, ja nyt kannattaisi rakentaa.

Vierivä kivi ei sammaloidu

Byrokratiaa on Suomessa Ventoniemen mukaan hieman liikaa; se kuormittaa arkea ja tuo kustannuksia. Hän on myös huomannut ilmiön, jossa rakentamisen hiipumiseen liittyy ammattilaisten valuminen pois alalta. Monet osaajat ovat jo lähteneet toisiin töihin, ja kun heitä taas tarvittaisiin, voi rakennusalan ammattilaisista tulla yhtäkkiä pula.

Ventoniemen Soran olemassaolon aikana yhteiskunta on muuttunut moneen kertaan, mutta kyydissä on pysytty ja tullaan varmasti pysymäänkin. Säännöllisellä jatkuvalla tekemisellä pyörät pidetään pyörimässä.

– Ilman hyvää henkilökuntaa ei olisi hyvää, toimivaa yritystä. Koko henkilökunnalle iso kiitos, Ventoniemi kiittää lopuksi.