P. Kiinteistöpalvelut Oy tarjoaa taloyhtiöille lisäksi räätälöitävissä olevaa huoltokirjaa, joka huolellisesti täytettynä pysyy taloyhtiön dokumenttina vuosikausia.

Taloyhtiötä hoidetaan kuin omaa

Kiinteistöhuoltoalalta löytyy laaja skaala toimijoita, joiden palveluvalikoima ja palvelualttius saattavat erota paljonkin toisistaan. Siksi halvin vaihtoehto ei ole aina paras.

Monessa kaupungissa isot taloyhtiöt ovat tekemässä paluuta vanhaan talonmies-malliin, jossa yksi huoltomies hoitaa taloyhtiössä kaiken. Pienemmät kiinteistöhuoltoyritykset sen sijaan kierrättävät edelleen huoltomiehiään kohteesta toiseen.

− Meillä siivous on yleensä paikkasidonnainen, mutta muuten huoltomiehet vaihtavat aina kohdetta. Teemme ympärivuorokautista huoltopäivystystä, joten tieto ei saa olla vain yhdellä henkilöllä, kertoo P. Kiinteistöpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Petri Laaksonen.

Kilpailuttaminen kannattaa

Etelä-Suomen kiristyneessä kilpailutilanteessa tilaajan saattaa olla hankala vertailla kiinteistöhuoltoyritysten hintoja. Osa tarjouksista voi ehkä vaikuttaa edullisilta, mutta palveluvalikoima saattaa olla hyvin suppea. Ennen kiinteistöhuoltoyrityksen valitsemista tilaajan kannattaisikin neuvotella muutaman ehdokkaan kanssa.

− Tarjouksia kannattaa ottaa useampi ja lopullista valintaa harkita tarkkaan. Miettikää tarjouspohja valmiiksi. Jos hinta kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on. Moni laskuttaa sitten erikseen esimerkiksi jätemaksusta tai hiekoitussepelistä ja sen levittämisestä, Laaksonen tietää.

P. Kiinteistöpalvelut Oy tekee tilaajalle aina kaksi tarjousta: tilaajan toiveen mukaisen tarjouksen sekä vaihtoehtotarjouksen, joka sisältää kaiken.

− Kuukausisopimukseemme kuuluu myös lisälaskutettavat palvelut, joten isännöitsijän on helpompi arvioida vuosikulut. Asiakkaistamme muun muassa Nuorisosäätiöllä ja Avaralla on tällaiset sopimukset, Laaksonen kertoo. Yritys tarjoaa taloyhtiöille lisäksi räätälöitävissä olevaa huoltokirjaa, joka huolellisesti täytettynä pysyy taloyhtiön dokumenttina vuosikausia.

Punaiset autot liikenteessä

Vuodesta 2010 asti toimineen P. Kiinteistöpalvelut Oy:n punaiset autot ovat varsin tuttu näky Hyvinkään, Riihimäen ja Jokelan alueilla. Yrityksen huoltopiirissä on noin 60 kiinteistöä, joista suurin osa on taloyhtiöitä ja osa muun muassa liiketiloja. Yrityksen lukuisiin asiakkaisiin lukeutuu esimerkiksi Masku Service, ja sitä kautta kaikki Etelä-Suomen Maskut ja Gigantit.

− Taloyhtiöt ja muut kiinteistöt hoidetaan niin kuin itse asuisimme siellä. Näkyvimmät työt ovat tietenkin sisäsiivous ja ulkoalueiden siivous, mutta näkymättömät huoltotyöt ovat aivan yhtä tärkeitä. Tänä päivänä kiinteistöhuollon tehtävänä on ehkäistä kiinteistöissä esiintyviä ongelmia. Meidän vahvuutemme on se, että teemme työt säännöllisesti ja hyvin, Laaksonen sanoo.

Reilussa kuudessa vuodessa P. Kiinteistöpalvelut Oy on kasvanut niin henkilöstömäärältään kuin kalustoltaankin. Tällä hetkellä yritys työllistää ympärivuotisesti yksitoista työntekijää.

− Joka vuosi ollaan menty eteenpäin, takapakkia emme ole ottaneet. Välillä on joutunut tosin pysähtymään ja miettimään, että mennäänkö liian lujaa, Laaksonen myöntää. Yrityksen tulevaisuudelta Laaksonen toivoo vakautta, niin henkilöstöpuolella kuin kalustonkin osalta.

− Tavoitteena on alkaa myös pikkuhiljaa kasvamaan. Ensin laajennutaan Riihimäellä, Laaksonen paljastaa.