Kaskenoja Oy:ssä liukkaudentorjunta ja talvikausi aloitetaan usein muiden ihmisten vielä nauttiessa syksystä.

Talvi alkaa lokakuussa

www.kaskenoja.fi

 

Talvi saattaa yllättää autoilijat, mutta ei teiden kunnossapidosta vastaavaa yritystä. Kaskenoja Oy:ssä liukkaudentorjunta ja talvikausi aloitetaan usein muiden ihmisten vielä nauttiessa syksystä.

Lokakuu aloittaa aina infrahoidon osalta Kaskenoja Oy:n vuotuisen teiden hoitokauden.

– Syksyt ovat olleet viime vuosina suhteessa kylmiä, joten liukkaudentorjunta on jouduttu aloittamaan usein jo heti lokakuun alussa. Talveen valmistaudutaan myös laittamalla hiekka- ja suolavarastot sekä auraviitoitukset kuntoon. Auraus alkaa luonnollisesti heti kun lunta sataa, alemmalla tieverkolla huolehdimme talven aikana myös hiekoituksista, polanteiden poistoista sekä linja-autopysäkkien ja liikennemerkkien kunnosta, kertoo teiden kunnossapitoa tekevän Kaskenoja Oy:n toimitusjohtaja Mika Kaskenoja.

Talvi on teiden kunnossapitäjälle kiireistä aikaa, mutta hommaa riittää yhtä lailla ilmojen lämmettyä. Kevään tehtävälistaan kuuluu muun muassa teiden harjausta, siltojen ja saarekkeiden pesua, liikennemerkkien oikaisuja ja routavaurioiden korjaamista. Sen jälkeen alkaakin puolestaan jo kesän viherkausi niittoineen ja vesakonraivauksineen.

Kunnossapidon osalta Kaskenoja Oy toimii pääasiassa aliurakoitsijana erilaisissa valtion alueurakoissa.

– Vaikka roolimme onkin virallisesti alihankkija, käytännössä toimimme ikään kuin pääurakoitsijana, Kaskenoja kertoo. Yrittäjä toivookin, että teiden kunnossapidosta konkreettisesti vastaavien toimijoiden mittava panostus näkyisi myös heidän tekemässään tuloksessa.

Toimintamme lähtökohtana on laadukas ja kustannustehokas työ sekä joustavuus ja toimintavarmuus.

– On tärkeää, ettei raha jää pelkästään pääurakoitsijalle, vaan tulee myös alihankkijoille, jotka pystyvät sen avulla investoimaan oman toimintansa kehittämiseen. Tuloksen teko perustuu kuitenkin ennen kaikkea toimivaan kalustoon ja taitaviin kuljettajiin, Kaskenoja tietää.

Pitäjältä pääkaupunkiseudulle

Pääkonttoriaan Punkalaitumella pitävän Kaskenoja Oy:n kuorma-autot ovat jo monille tuttu näky niin pääkaupunkiseudulla kuin muuallakin eteläisen Suomen alueella. Vankka ja monipuolinen kokemus maarakentamisesta ja infrahoidosta on yrityksen toiminnan kivijalka. Kymmenet kuorma-autot ja kaivinkoneet sekä pyöräkuormaajat ja muut erikoiskoneet varmistavat aina tehtäviin sopivan kaluston.

– Maan talouden elpyminen on voimistunut ja se näkyy selvästi rakentamisen vilkastumisena. Monipuolisella kalustolla ja ammattitaitoisilla kuljettajilla on kysyntää. Toimintamme lähtökohtana on laadukas ja kustannustehokas työ sekä joustavuus ja toimintavarmuus. Asiakkaitamme ovat maan suurimmat rakennusliikkeet ja myös alueelliset Ely-keskukset, kertoo Kaskenoja Oy:n toimitusjohtaja Mika Kaskenoja.

Moniosaaminen on nykypäivän trendi myös maarakentamisessa. Koneenkuljettajan on hallittava varsinaisen konetyön lisäksi myös monenlaista tekniikka. Esimerkiksi 3D-koneohjaus on jo välttämätön osaamisen alue monilla työmailla.

Yksityisteiden valtionavustuksia on lisätty ja tämä on lisännyt siltojen korjaamista ja uudelleen rakentamista.

– Siltarakentamisen nousu näkyy meidänkin toiminnassa, kertoo Mika Kaskenoja.