Murskaus Rämö & Karén Oy tarjoaa asiakkaille murskaustöitä ja maanrakennusta sekä sivutyönä lavettikuljetuksia.

Valmistamme juuri sitä, mitä asiakas tarvitsee

www.murskausramokaren.fi

 

Myös murskausalalla kilpailu on kovaa, eikä talouden hienoinen nousu ole vielä näkynyt. Tulevaisuuteen katsotaan kuitenkin luottavaisin mielin.

Humppilasta käsin operoiva Murskaus Rämö & Karén Oy perustettiin 9 vuotta sitten kahden omistajan toimesta. Yritys tarjoaa asiakkaille murskaustöitä ja maanrakennusta sekä sivutyönä lavettikuljetuksia. Toimintasäde on noin 150 km, eli yleisimmillään töitä tehdään akselilla Turku, Tampere, Pori sekä rannikkoseutu.

– Murskaamme soraa, kalliota, kierrätysbetonia ja –asvalttia. Eniten työllistävät tietyömaat sekä kiinteistöjen rakentamiset. Kalusto viedään aina paikan päälle, ja usein murskekin käytetään heti paikan päällä tai varastoidaan kasoihin ja myydään eteenpäin, kertoo yrittäjä Jarmo Rämö.

Byrokratia hidastaa töitä

Työntekijöitä yrityksellä on tavallisimmillaan 12, mutta kiireisinä sesonkikuukausina määrä nousee 4-5 henkilöllä. Toiminta on ympärivuotista.

– Heinäkuussa tosin rajoitukset usein estävät murskauksen. Usein juuri tällöin rakentaminen on kuumimmillaan. Rajoitusten poistuttua murskaustöitä jatketaan elokuussa.

– Teemme juuri sellaista mursketta kuin asiakas tahtoo, aina 0–3 mm:n tuhkasta 150 mm:iin. Aina saa sen kokoista kuin tarvitaan, Rämö muistuttaa.

Nykyään asvalttia ja betonia murskataan paljon uusiokäyttöön, mikä vähentää jätettä. Murskattu asvaltti menee uuden asvalttimassan joukkoon, betoni usein tienpohjiin. Yritys suorittaa tällaistakin työtä, ja sillä on erilaiset murskaimet näitä materiaaleja varten.

Rämö on ollut alalla melkein koko ikänsä. Yrittäjyys on ollut kovempaa kuin osasi kuvitella, sillä haasteita on monenlaisia.

– Kilpailu on kovaa. Talouden nousu ei ole vielä näkynyt, mutta ollaan pysytty työn syrjässä kiinni kuitenkin. Nykyään kynä ja tietokone ovat tärkeimpiä työvälineitäni.

– Lupamenettelyjen hitautta Suomessa on pakko vähän kritisoida. Esimerkiksi kuljetuslupien saaminen ELY-keskukselta kalustolle kestää liian kauan, ja sama on muidenkin menettelyjen kohdalla. Joskus on käynyt niin, että vaikka luvat on haettu todella varhaisessa vaiheessa, ne viipyvät ja työmaalla joudutaan seisomaan tumput suorina odottamassa. Byrokratiaa tulisi vähentää ja sujuvoittaa, yrittäjä toteaa.

Tiemäärärahoja on lisättävä

– Toinen juttu on tieverkoston kunto. Jos päättäjille saa lähettää terveisiä, niin tiemäärärahoja voisi lisätä. Tiet alkavat olla paikoin huonossa kunnossa. Tämä luonnollisesti virkistäisi meidänkin alaamme.

Vaikka yrittäjyydessä on ollut omat haasteensa, pelissä on pysytty mukana muutamien seikkojen avulla, jotka tulevat yrittäjän suusta kuin apteekin hyllyltä.

– Meillä on hyvät yhteistyökumppanit ja panostamme laatuun. Teemme aina sen, mitä olemme luvanneet ja pidämme kaksin käsin kiinni aikatauluista. Pyrimme siistimään jälkemme ennen lähtöämme parhaamme mukaan, ja valmistetut materiaalit täyttävät aina vaatimukset eli ovat juuri sitä, mitä asiakas tarvitsee, Rämö kiteyttää.