Vastuullisuus valintoja ohjaamassa

Turun Länsikeskukseen avattiin heinäkuussa uuden ilmeen Lidl-myymälä. Vaihtuneen värimaailman, avarampien tilojen ja uudistuneen tuotesijoittelun lisäksi myymälä saa osan energiasta omasta aurinkovoimalasta.

Sinikeltaiset värit väistyvät tyylikkään harmaan tieltä. Uuden konseptin Lidl-myymälässä ihastuttavat tilavuus sekä suomalaisen maun mukainen tuotesijoittelu. Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat entistä enemmän uudistuvan Lidl-ketjun toimintaa.

Lidl Suomen myyntipäällikkö Janne Suikki ja aluepäällikkö Akseli Mäkisalo uskovat ympäristöarvojen korostamisen näkyvän pitkällä tähtäimellä paitsi myymäläkohtaisissa säästöissä myös asiakkaiden tavoittavuudessa. Moderni kuluttaja on valistunut, vastuullinen ja vihreitä arvoja kunnioittava. – Myös omia työntekijöitämme koulutetaan fiksuiksi energiankäyttäjiksi, Suikki kertoo.

Lidl on panostanut energiatehokkuuteen jo vuosia niin kalusteissa kuin logistiikan suunnittelussa. Turhaa rekkaliikennettä vältetään, ja tarkkaan mietityllä sijainnilla varmistetaan myymälän helppo saavutettavuus myös jalan tai polkupyörällä. Myös rakennusmateriaaleihin kiinnitetään huomiota: halvimman sijaan suositaan pitkää elinkaarta ja fyysistä kestävyyttä.

Sähköä omasta aurinkovoimalasta

Mullistavin edistysaskel näkyy Lidl-Länsikeskuksen katolla: 900 Suomen oloihin soveltuvan aurinkopaneelin on laskettu tuottavan 30–40 prosenttia myymälän käyttämästä energiasta ympäri vuoden. Pilviselläkin säällä toimivat paneelit on asennettu itä–länsi-suunnassa maksimaalisen hyödyn takaamiseksi. – Ensimmäinen talvi on vasta edessä, mutta kesä ylitti odotukset. Hyvänä päivänä aurinkovoimasta saatiin jopa 80 prosenttia myymälän energiantarpeesta, kertoo kiinteistötoimiston päällikkö Toni Koskinen.

Sisääntuloaulan näytöltä asiakkaat voivat seurata reaaliajassa aurinkopaneelien toimintaa ja niiden tuottamaa hyötyä. Lasisen julkisivun tarkoitus on tuoda myymälään valoa ja avaruuden tuntua. Sisälämpötilan säätelyyn ja kassahenkilökunnan viihtyvyyteen on taloteknisiä ratkaisuja, aurinkoverhoja ja tuulettimia. Uutta on myös hoitopöydällä varustettu asiakas-wc. Kassojen läheisyydestä asiakas saa mukaansa herkullisten reseptien täydentämän Liedellä-asiakaslehden.

Asiointi tämän päivän Lidl-myymälässä on nopeaa, vaivatonta ja entistä vihreämpää. Uudistusten myötä Lidl jatkaa matkaansa kohti kestävämpää toimintaa yksi vastuullinen valinta kerrallaan.