eteinen_HUOM18034_H_lowres

Vinkit onnistuneeseen asuntokauppaan

Kirjoittaja

Leena Tuijula, YKV, LKV

 

Välittäjäurani aikana on kohdalle sattunut monenlaisia tapahtumia ja sattumuksia. Asuntokaupassa käydään läpi suuria tunteita ja monet asiat ja ratkaisut tehdäänkin hyvin pitkälle tunnepohjalla, vaikka harva sen myöntää.

Intensiivisimpiä tilanteita ovat tietysti hetket, jolloin ostaja tekee asunnosta tarjouksen. Sillä hetkellä käydään hyvin tiukkoja ja välillä kiihkeitäkin neuvotteluja, ei yksin hinnasta ja hallinnan siirtymisestä, vaan myös siitä mitä kaikkea asunnon ostoon ja itse asuntoon sisältyikään.

Huolellinen välittäjä on tietysti kirjannut yhdessä myyjän kanssa kaikki tarkasti jo toimeksiantoa tehtäessä ja kaikki sovitut asiat löytyvät esitteeltä ja myyntiin liittyvistä asiakirjoista. Kuntokartoituskin on tehty tai se on sovittu tehtäväksi ennen kauppaa. Se on vain niin, että ostajilla on näiden tietojen lisäksi käsittämättömän paljon asiallisia ja asiattomiakin lisäkysymyksiä, jotka pitää parhaan mukaan selvittää ennen kuin kaupat syntyvät: Minkä alan ihmisiä naapurit ovat? Kuinka paljon alueella on koiria? Polttaako joku täällä tupakkaa? Onko täällä koskaan nähty käärmeitä? Onko täällä hyttysiä? Kuinka usein nurmikko pitää leikata? Natisevatko seinät öisin? …ja vaatimuksia: Haluaisimme maksaa nyt 10% ja loput vasta puolen vuoden päästä. Haluamme kuitenkin muuttaa ja aloittaa remontin heti, onnistuuko?

Joskus myyjille on epäselvää, kuinka pienistä asioista ostajat vetävät ns. herneet nenään. Esimerkkejä: esillä ollut eteisen naulakko on vaihdettu halvempaan. Vaatekaapin hyllyt on viety pois. Postilaatikko on viety pois tai vaihdettu halvempaan. Parvekkeen puuritilät on viety pois. Pihalla olevista ruusuista on puolet kaivettu ylös ja viety pois. Oven pieltä ei oltukaan korjattu niin kuin oli sovittu. Räikeimpiä tapauksia ovat olleet, kun koko keittiö on viety pois:
Ostajat kertoivat kaupanteossa, että aikovat remontoida keittiön, niin myyjä päätteli, että hän säästää heiltä vaivan ja vie kalusteet ja koneet pois!

Vaikka asiat eivät rahallisesti olisi merkittäviä, tulee tällaisessa tilanteessa paha mieli ja ostaja tuntee, että häntä on vedetty nenästä. Silloin kaikki muutkin asiat alkavat tuntua ikäviltä, koti ei tunnukaan enää siltä unelmalta ja reklamaatiosota on valmis.

Ylimääräisiltä harmeilta on kuitenkin helppo välttyä kun muistaa muutaman pienen ja helpon vinkin, jotka voit lukea seuraavalta sivulta.

 

Välttyäksesi reklamaatioilta kaupan jälkeen, on hyvä muistaa muutama pieni ja helppo vinkki.

1. Käy jo myyntiä aloittaessasi tarkasti välittäjän kanssa läpi, mitä kauppaan sisältyy ja mitä ei. Jos olet aikeissa vaihtaa jonkin kauppaan kuuluvan kalusteen tai esineen, tee se jo ennen ensimmäistä esittelyä. Kun asunto esitellään ostajalle, hän ostaa sen niillä näkemillään asioilla ja kokemallaan fiiliksellä. Jos asunto ei olekaan enää sama kaupan jälkeen ja jokin on muuttunut, voi pettymys olla kova.

2. Muista kiinteistöä myydessäsi kaikki esineet ja kalusteet myös pihalla. Kuuluuko kauppaan kaikki pihavalaisimet, patsaat, istutukset, roska-astiat, postilaatikot, kasteluletkut yms.? Ostajana voi olla henkilö, joka ei ole koskaan omistanut omakotitaloa tai mökkiä eikä välttämättä ymmärrä heti, mitä kauppaan kuuluu ja mitä ei.

3. Pidä ostaja tyytyväisenä. Jos olet myydessäsi luvannut, että korjaat jonkin asian tai teet jonkin kesken jääneen asian loppuun, pidä lupauksesi.

4. Siivoa koti vaikka tietäisit, että siellä tehdään massiivinen remontti.

5. Jätä kaikki asuntoon tai kiinteistöön liittyvät asiakirjat siististi asuntoon, kuten koneiden ja laitteiden käyttöohjeet, rakennuslupapiirustukset jne.

6. Kun ostajat muuttavat, osta esim. kukka-asetelma pöydälle ja kirjoita kortti, jossa toivotat heidät viihtymään uudessa kodissaan.