SAM_6170

Yrityksen täytyy kyetä uusiutumaan

Ajan hermolla pysyminen ja toiminnan jatkuva kehittäminen kantavat korjausrakentamisen saralla monipuolisesti vaikuttavaa yritystä.

Laajalla sektorilla vaikuttava Uudenmaan Rakennus- ja Maalauspalvelu Oy on perustettu nykyisellä kokoonpanollaan vuonna 2005. Timo Backmanin yrittäjätausta on tosin vieläkin vanhempaa perua: – Minulla on aiempaa yrittäjäkokemusta vuodesta 1986 alkaen. Välillä siirsin firman pöytälaatikkoon ja tein töitä vieraalle, mutta veri veti kuitenkin takaisin yrittäjäksi, mies kertoo.

Uudenmaan Rakennus- ja Maalauspalvelu Oy toimii monipuolisesti korjausrakentamisen saralla. – Tällä hetkellä teemme muun muassa linja- ja julkisivusaneerauksia, kattotöitä ja toimistomuutoksia. Rakennamme myös laajoja tilakokonaisuuksia esimerkiksi jonkin viraston käyttöön asiakkaan erityistarpeet huomioiden, Backman luettelee. Julkinen sektori on vahvasti mukana yrityksen asiakaskunnassa ja sitä kautta referenssilistaan on kertynyt monia mielenkiintoisia projekteja. Parhaillaankin käynnissä on sekä Suomen Kansallisoopperan että Tikkurilan julkisivusaneeraustyöt.

Avaimia onnistuneeseen projektiin

Työnjohdollisesti kaikista vaativimpia projekteja ovat Backmanin mukaan linjasaneeraukset. – Olemmekin viime aikoina todenneet, että linjasaneerausten työnjohto ja tiedottaminen vaatii yhden sijaan kahden ihmisen työpanoksen, yrittäjä sanoo.

Oli projekti sitten mikä tahansa, on siinä aina mukana kolme osapuolta: urakoitsija, tilaaja ja loppukäyttäjä. – Kyseisen kolmion yhteistyön täytyy toimia kitkattomasti, Backman tiivistää. – Esimerkiksi Tikkurilan julkisivusaneeraus on tältä osin sujunut oikein hyvin. Meidän on helppo tehdä yhteistyötä projektipäällikön kanssa ja myös käyttäjäpuolen yhteyshenkilö on hoitanut tiedottamisen ynnä muun erittäin hyvin, yrittäjä kiittelee.

Eri osapuolten välisen saumattoman yhteistyön ja siihen elimellisesti liittyvän tiedottamisen ohella projektin onnistuminen vaatii myös aikatauluissa pysymistä. – Aikataulut ovat haaste nykyään joka paikassa. Joskus työtä tarjottaessa tuntuu, että rakentamisen pitäisi aloittaa saman tien. Aikataulutus ja työmaan organisointi vievät kuitenkin aina aikaa ennen projektin käynnistymistä, Backman muistuttaa.

Ajan hermolla

Uudenmaan Rakennus- ja Maalauspalvelu Oy:ssä arvostetaan korkealle tilaajapuolen yhteistyökumppaneita. – Myös he ovat alansa ammattilaisia, joten meidän täytyy vastata heidän haasteisiinsa kouluttamalla itseämme koko ajan, Backman pohtii. – Työ pysyy yleensä aina samana, mutta tuotteet kehittyvät koko ajan paremmiksi. Varsinkin alussa itselle oli vaikea hyväksyä, että vaikka olisin tottunut käyttämään jotain tiettyä tuotetta, saattaa se korvautua uudella, yrittäjä myöntää. Pitkä kokemus on kuitenkin osoittanut, että kyky uusiutua on yrityksen toiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeää. – Meidän täytyy pysyä ajan hermolla esimerkiksi lukemalla alaan liittyviä artikkeleita. Tekemisen kokemus on kuitenkin loppupeleissä paras opettaja. Perusteet hankitaan koulussa ja kursseilla, mutta vasta tekeminen opettaa käytännön, pitkän linjan yrittäjä tietää.

Tulevaisuudensuunnitelmia

Molemmat Backmanin pojista ovat mukana yrityksen toiminnassa ja vanhempi heistä on tuonut mukanaan myös sähköpuolen osaamisen. – Pari viime vuotta olemme miettineet myös putkipuolen lisäämistä, mikä tekisi meistä kokonaisuutta palvelevan yrityksen, Backman kertoo. Jatkuva kehittyminen kuuluu muutenkin yrityksen tulevaisuudentavoitteisiin. – Tällä hetkellä haluaisin kehittää etenkin tiedottamista linjasaneerausten yhteydessä paremmaksi. Esimerkiksi sähköinen infotaulu voisi helpottaa sekä meitä että remontin keskellä olevia asukkaita, yrittäjä arvelee.

Monipuolisen yrityksen päätavoitteet pysyvät kuitenkin vuodesta toiseen samana. – Se mitä sovitaan, se pidetään, eikä laadusta tingitä, sillä hyvä työjälki on paras mainos. Ne ovat olleet periaatteita, joilla on pärjätty tähän saakka. Kaikilla on parempi mieli kun työ on onnistunut ja lopputulokseen voi olla tyytyväinen, Backman tiivistää.